06 February 2010

Dasar kementerian punca isu kurang doktor tak selesai

Berita Harian

LAPORAN akhbar Berita Harian 28 Januari lalu memetik Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T Murugiah sebagai berkata, tempoh khidmat wajib doktor perlu dilanjutkan untuk menyelesai masalah kekurangan doktor di hospital kerajaan.

Saya amat tidak bersetuju dengan kenyataan ini kerana dengan melanjutkan tempoh khidmat wajib doktor dengan kerajaan saja, tidak akan dapat menyelesaikan masalah ini untuk jangka masa panjang. Kementerian perlu mengkaji kekurangan yang menyebabkan kurangnya minat doktor ini untuk terus berkhidmat dalam kerajaan.

Misalnya skim perkhidmatan, tempoh bekerja dan gaji mereka. Jika dibuat bancian ke atas doktor pelatih mengenai masalah utama dihadapi mereka, kemungkinan perkara pertama yang disuarakan ialah tempoh masa bekerja terlalu panjang dengan bebanan serta tekanan tugas berat.

Berdasarkan pengalaman dihadapi anak saya sebagai seorang doktor pelatih, beliau menceritakan bahawa doktor pelatih diorientasikan selama dua minggu dan mereka dikehendaki bekerja seawal jam 6 pagi dan tamat pada jam 11 malam selama 18 jam tanpa ada jadual rehat, tanpa cuti mingguan dan imbuhan sesuai.

Mereka terpaksa bekerja tujuh hari seminggu. Selepas tamat minggu orientasi, mereka terpaksa bekerja seawal 6 pagi sehingga 5 petang hampir 12 jam tempoh bekerja tanpa imbuhan yang sesuai.

Dengan suasana kerja sedemikian, sama seperti kerajaan menyemai perasaan benci dan tidak minat kepada doktor muda kita untuk mencurahkan bakti mereka kepada hospital kerajaan untuk tempoh masa lama.

Ini adalah satu punca mengapa ramai doktor muda mengundurkan diri daripada terus berkhidmat dalam sektor kerajaan selepas tamat tempoh khidmat wajib mereka. Murugiah sepatutnya memikirkan dan mengkaji bagaimana cara untuk menarik minat doktor daripada sektor luar supaya berkhidmat dengan kerajaan, bukannya mengambil jalan mudah dengan mengikat doktor muda ini supaya mereka tidak berhijrah ke sektor swasta.

Mengapa doktor ini terlalu beriya-iya hendak berkhidmat dengan sektor swasta? Tentu ada sesuatu kelebihan yang memenuhi keinginan mereka ini sebagai seorang insan. Inilah yang perlu diteliti.

Cuba bayangkan berapa ramai doktor negara ini yang menamatkan pengajian di luar negara, tetapi tidak mahu pulang berkhidmat di negara sendiri selepas tamat pengajian setelah kerajaan menghabiskan berjuta-juta ringgit untuk menanggung kos pengajian mereka ini.

Mereka sanggup berkhidmat di luar negara walaupun kos sara hidupnya tinggi dan berjauhan daripada keluarga. Tentu ada sesuatu yang tidak kena dengan perkhidmatan doktor di negara ini.

Permasalahan inilah yang perlu dikaji oleh bijak pandai kita. Itulah keluhan dan rintihan daripada seorang bapa atas layanan kerajaan kita kepada doktor yang berkhidmat dalam sektor kerajaan.



BAPA DOKTOR

PELATIH,

Kpg Gelugor Sedim, Kedah.

05 February 2010

Pensyarah Kolej Komuniti, Politeknik Berhadapan Masalah Lepas Tukar Kementerian

KUALA LUMPUR, 5 Feb (Bernama) -- Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendakwa tenaga pengajar politeknik dan kolej komuniti kini menghadapi pelbagai masalah termasuk kenaikan jawatan dan gred gaji selepas institusi pengajian tinggi itu diletakkan di bawah Kementerian Pengajian Tinggi sejak 2008.

Setiausaha Agung NUTP Lok Yim Pheng berkata sehubungan itu ada antara pensyarah mendakwa mereka lebih selesa berkhidmat ketika kedua-dua institusi itu berada di bawah Kementerian Pelajaran.

"Kriteria yang perlu bagi kenaikan pangkat walaupun bagi pensyarah kanan yang telah berkhidmat lebih 20 tahun adalah sangat ketat kerana mereka terpaksa membuat penyelidikan, kursus dan temuduga.

"Jika ada kenaikan pangkat ia adalah secara kekal dan akan ditempatkan di Sabah dan Sarawak," katanya kepada pemberita di sini Jumaat.

Presiden NUTP Hashim Adnan pula berkata tahap skim perkhidmatan kolej komuniti dan politeknik kini lebih rendah berbanding tingkatan enam, kolej matrikulasi dan institut perguruan.

"Skim perjawatan bagi institusi itu adalah daripada gred 44 ke atas sementara bagi pensyarah kolej komuniti dan politeknik gaji mereka adalah lebih rendah hanya daripada gred 29 hingga 41, justeru ia perlu diteliti semula oleh pihak kementerian," katanya.

Tambahnya selain kenaikan jawatan dan gred gaji terdapat masalah lain seperti kesukaran memohon cuti tahunan.

"Sebelum ini mereka hanya menikmati cuti semester bagaimanapun ia telah diubah menjadi cuti tahunan yang sukar untuk dipohon," katanya.

Hashim berkata perkara ini sudah pun diajukan kepada pihak kementerian berkaitan sejak dua tahun lalu.

"Kami telah membawa perkara ini kepada pihak Kementerian Pengajian Tinggi tetapi selepas dua tahun ia masih belum dapat diselesaikan yang kemudiannya kami terpaksa dedahkan untuk membuka mata pihak tertentu," katanya.

Untuk rekod, sehingga kini jumlah pensyarah politeknik ialah seramai 6,406 dan kolej komuniti ialah 2,093 orang.



-- BERNAMA

Gaji pegawai lulusan sarjana wajar diselaras

Berita Harian

SEJAJAR perkembangan teknologi dan tuntutan cabaran semasa yang memerlukan kemahiran serta kelayakan tinggi menjalankan tugas, ramai penjawat awam menyahut seruan kerajaan untuk meningkatkan ilmu pengetahuan.

Saya tidak terkecuali, sudah menamatkan pengajian ijazah lanjutan pada peringkat ijazah sarjana di Universiti Malaya (UM) dengan menggunakan perbelanjaan sendiri dan secara kerja kursus separuh masa.

Walaupun agak perit membahagikan masa dengan tugas harian di pejabat dan hadir ke kuliah perjuangan diteruskan demi menuntut ilmu.

Namun, apa yang membuatkan saya terkilan ialah gaji pegawai seperti saya yang tidak setimpal dengan gaji pegawai lulusan sarjana di beberapa skim perkhidmatan awam lain seperti skim Pensyarah Universiti DS45, atau DM45 yang memperuntukkan gaji hakiki mula RM2,546.05 di skil P1T1 (untuk lantikan terus).

Bermula 1 Januari 2009, Skim Perkhidmatan Pegawai Kanan Polis diberikan perhatian apabila Jabatan Perkhidmatan Awam menambah baik skim itu dengan memberikan peruntukan kemasukan tambahan gaji lebih tinggi bagi pegawai memiliki kelulusan ijazah tinggi (sarjana/PhD) atau kelayakan profesional.

Seorang inspektor polis yang mempunyai kelulusan ijazah sarjana misalnya, ditawarkan menikmati gaji mula lebih tinggi iaitu pada skil gaji YA13, P1T5 (RM2,576.24) sebagai gaji hakiki permulaan (tidak termasuk elaun lain).

Walaupun skim sekarang memperuntukkan syarat kemasukan (peringkat sarjana) dengan gaji mula lebih tinggi (tahap P1T7), kerana skil gaji yang berbeza antara satu skim perkhidmatan dengan perkhidmatan lain, skil gaji itu masih dikira rendah.

Saya berpendapat adalah wajar peruntukan perbekalan diperbetulkan (ke tahap P1T10 - untuk pemegang ijazah sarjana) demi mengiktiraf usaha kami disamping menarik lebih ramai tenaga kerja berkualiti dan berkemahiran tinggi menyertai perkhidmatan awam.

PEGAWAI PERHUBUNGAN PERUSAHAAN,
Kuala Lumpur.

04 February 2010

Cuti Tanpa Rekod 42 Hari Kepada Penjawat Awam Yang Menderma Organ

KUALA LUMPUR, 4 Feb (Bernama) -- Penjawat awam yang menderma organ kepada mereka yang memerlukan akan diberikan cuti tanpa rekod selama 42 hari, kata Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Ismail Adam.

Beliau berkata menerusi Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 3 Tahun 2010, cuti berkenaan diberikan kepada pegawai perkhidmatan awam yang dilantik secara tetap, sementara, kontrak, sangkut dan guru sandaran.

"Kadar Cuti Tanpa Rekod yang boleh diluluskan adalah mengikut tempoh yang diperakukan oleh pegawai perubatan pakar atau tidak melebihi 42 hari, mengikut mana yang lebih rendah termasuk hari rehat mingguan, hari kelepasan mingguan dan hari kelepasan am,"

"Cuti ini bermula dari tarikh pegawai dibenarkan pulang ke rumah menjalani proses pemulihan, " kata Ismail dalam pekeliling itu yang difakskan kepada Bernama Khamis.

Ismail berkata sepanjang tempoh pegawai dimasukkan ke hospital untuk menjalani ujian, pembedahan dan tempoh sebelum discaj dari hospital, pegawai boleh diberi kemudahan Cuti Sakit berdasarkan sijil cuti sakit yang dikeluarkan oleh hospital.

"Kemudahan Cuti Tanpa Rekod ini hanya terpakai untuk pembedahan yang dijalankan di dalam negara sahaja, " katanya.

-- BERNAMA

02 February 2010

Cuepacs tuntut semak semula gaji, naikkan pencen pesara

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Cuepacs akan mengemukakan dua tuntutan daripada kerajaan pada tahun ini, iaitu menyemak kembali gaji kakitangan awam yang sudah mencecah gred maksimum dan menaikkan pencen kira-kira 450,000 pesara kerajaan yang berkhidmat kurang 25 tahun.

Presidennya, Omar Osman, berkata hampir separuh daripada kira-kira 1.2 juta kakitangan awam, membabitkan pegawai kumpulan profesional, pengurusan dan kakitangan sokongan di negara ini sudah mencecah gred maksimum.

“Kira-kira 450,000 pesara kerajaan yang berkhidmat kurang 25 tahun juga menerima pencen serendah RM300 sebulan. Ini tidak mencukupi jika mengambil kira kos sara hidup semasa, terutama di bandar. Kadar pencen mereka perlu dinaikkan sekurang-kurangnya kepada RM500.

“Walaupun krisis ekonomi negara belum pulih sepenuhnya, permohonan ini wajar untuk menambah kuasa membeli, selain meningkatkan kebajikan kakitangan awam,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau berkata, kadar yang dituntut itu munasabah kerana jumlah minimum pencen pesara yang berkhidmat lebih 25 tahun ketika ini ialah RM720.

Sementara itu, Omar berkata, hampir semua 1.2 juta kakitangan kerajaan memilih menyertai skim pencen berbanding skim caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Katanya, ramai kakitangan kerajaan tidak memilih skim KWSP kerana tidak menikmati kemudahan seperti kad persaraan, perubatan percuma di hospital kerajaan dan faedah persaraan (gratuiti) seperti kakitangan awam yang memilih skim pencen.

“Jika sebelum ini, ada seramai 70,000 kakitangan kerajaan memilih skim KWSP, tetapi menyedari kebaikan dan kelebihan yang dinikmati menerusi skim pencen, ramai yang sudah menukarnya kepada pencen,” katanya.

Bercakap kepada Bernama, Omar berkata, Cuepacs akan menemui Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Tan Sri Ismail Adam, bulan ini untuk meminta dipertimbangkan pelaksanaan peraturan baru persaraan pilihan penjawat awam.

Beliau berkata, Cuepacs terkejut apabila ditanya anggotanya mengenai perkara itu kerana JPA tidak pernah mengajak pihak itu berbincang mengenainya.

“Sukar bagi kami untuk menjelaskan perkara ini kerana kami (Cuepacs) tidak tahu mengenainya... ada yang menyangka kami yang membawa (cadangan perkara itu) kepada kerajaan," katanya.

Beliau mengulas pekeliling JPA pada 25 Januari lalu mengenai persaraan pilihan anggota yang akan diluluskan dengan syarat jika mereka bersetuju dibayar 20 peratus daripada ganjaran atau RM10,000 terlebih dulu, mengikut mana yang lebih ketika bersara pilihan mulai Februari 2010 atau selepasnya.

Pahit manis ‘diurus’ penjawat awam

Utusan Online
DALAM usaha Perdana Menteri meningkatkan semangat berbudi bahasa dan tingkah laku di kalangan penjawat awam, saya amat terkilan kerana ada segelintir kakitangan yang berasa bangga dan riak dalam perkhidmatan mereka.

Ini terjadi sendiri kepada saya dan ibu saya yang berusia 63 tahun semasa kami ke sebuah pejabat kerajaan yang tersergam indah di Putrajaya.

Kami ke pejabat itu untuk membuat aduan dan semasa sampai di sana kami telah disuruh ke tingkat 3 iaitu pejabat penguat kuasa.

Saya pun ke tingkat 3 pejabat itu dan ingin berjumpa dengan pegawai yang dimaksudkan.

Lebih kurang setengah jam menunggu tiada pegawai yang melayan kami dan saya telah bertanya kepada seorang pegawai di situ.

Alangkah terkejutnya apabila dia menyatakan: ‘‘Puan, kan saya dah cakap pegawai itu mesyuarat, kalau puan nak tunggu, tunggulah. Kalau tidak puan balik dan datang esok‘‘.

Saya bertanya bagaimana saya hendak membuat aduan sedangkan saya datang dari jauh dan saya tidak boleh datang esok kerana menaiki teksi.

Sekali lagi dia bercakap pada saya: ‘‘Puan nak tunggu, puan tunggulah kalau tidak, pergi ke pejabat cawangan saja. Kami ini ibu pejabat, aduan yang remeh-temeh kami tak ambil’’.

Hampa saya pada hari itu kerana seorang kakitangan kerajaan yang masih muda sanggup bercakap begitu.

Akhirnya saya ke pejabat cawangan di Kajang dan saya rasa itu sajalah yang paling hampir. Saya sampai di pejabat tersebut dan masih dalam keadaan takut akan dilakukan seperti tadi.

Bila tiba di kaunter tersebut, saya dan ibu saya telah dilayan dengan begitu mesra. Saya telah disuruh menunggu untuk berjumpa dengan pegawai di situ. Alangkah terkejutnya saya apabila pegawai yang saya jumpa itu sungguh berhemah dan berbudi bahasa.

Dari segi percakapan dan senyuman tak lekang dari bibir. Terfikir saya alangkah bagus jika semua kakitangan kerajaan seperti itu.

Setelah selesai, saya dan ibu saya pun beredar dari pejabat itu pada waktu yang sama kakitangan kerajaan pulang. Semasa saya menunggu di bawah pejabat itu, pegawai tadi telah menyapa saya dan menyatakan bahawa di sini susah mendapatkan teksi. Beliau bertanyakan arah tuju saya dan saya menyatakan ingin pulang ke Bandar Baru Bangi.

Tanpa disangka dia mengajak saya dan ibu saya menumpangnya kerana dia menyatakan ingin pulang ke Putrajaya.

Sepanjang perjalanan beliau tidak lekang dengan senyuman dan begitu ramah melayan kami sehingga kami selamat sampai di rumah.


Bandar Baru Bangi

Penjawat awam bidang R&D mesti kreatif

Utusan Online

MELAKA 1 Feb. – Setiap penjawat awam di negeri ini khususnya yang terlibat dalam bidang penyelidikan dan pembangunan (R&D) perlu berfikiran kreatif dan inovatif sekali gus menyumbang kepada pembangunan negara.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam, berkata, ia juga selaras saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang menekankan 2010 sebagai Tahun Kreativiti dan Inovasi yang disokong bersama nilai-nilai mulia.

“Pegawai atau kakitangan berkenaan perlu guna kreativiti mereka sendiri untuk mencari kerja di mana saja jabatan mereka diletakkan.

“Mereka perlu berfikiran di luar kotak, macam Jabatan R&D, kalau mereka lama tak buat kerja takut nanti jadi rest and die (rehat dan mati),” katanya.

Mohd. Ali berkata demikian ketika berucap pada majlis perhimpunan bulanan kerajaan negeri di Seri Negeri di sini hari ini.

Menurut beliau, tiada gunanya seseorang kakitangan kerajaan lantang bersuara tetapi masih melakukan sesuatu yang biasa di dalam pasaran negara.

“Setiap daripada kita harus kreatif dan berinovasi, dapat mencari idea, strategi serta pendekatan baru ke arah menembusi pasaran baru atau blue ocean strategy.

“Janganlah kita setakat bersaing sesama sendiri di pasaran tempatan sebaliknya lakukan sesuatu kemajuan yang memberi impak kepada dunia,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Mohd. Ali berkata, kerajaan negeri telah menggabungkan Institut Pengurusan Melaka (IMM) dan Institut Integriti Melaka (IIM) sebelum ini di bawah satu institut dikenali Institut Pengurusan dan Integriti Melaka (Inspim).

IMM dan IIM sebelum ini mempunyai fungsi hampir sama iaitu mengendalikan latihan dan pengendalian seminar, kursus serta bengkel yang dapat meningkat dan mengukuhkan integriti penjawat awam di negeri ini.

“Kita gabungkan kedua-dua institut ini sebagai satu pusat latihan rasmi anggota-anggota kerajaan negeri mahupun Persekutuan.

“Di sini, mereka perlu sentiasa memahami peraturan pentadbiran, kewangan, prosedur kerja, kumpulan meningkat mutu kerja dan sebagainya serta fahami dasar baru yang diperkenalkan Perdana Menteri,” katanya.

SPR pecat penolong pendaftar

Utusan Online

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA KRAU 1 Feb. – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Pahang tidak menolak kemungkinan akan memecat 84 penolong pendaftar yang dilantik di setiap Dewan Undangan Negeri (DUN) yang gagal mencapai sasaran menambah bilangan pemilih berdaftar di negeri ini.

Pengarahnya, Ismail Mohd. Yusof menegaskan, ia berikutan prestasi buruk yang ditunjukkan mereka sepanjang kempen pendaftaran pemilih di negeri ini sepanjang tahun lalu.

Tegas beliau, pada tahun lalu, hanya 619 orang berjaya didaftarkan sebagai pemilih di seluruh negeri ini.

‘‘Pas dilihat lebih aktif mendaftarkan ahlinya sebagai pemilih berdaftar iaitu seramai 1,437 orang sepanjang tahun lalu.

‘‘Kita meminta penolong pendaftar ‘tidak tidur‘ kerana sikap itu menyebabkan sasaran bilangan yang berdaftar terjejas,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia selepas program penerangan dan taklimat mengenai pendaftaran pemilih, pendaftaran pengundi baru serta pemutihan keahlian UMNO Bahagian Kuala Krau di Wisma Peneroka di sini hari ini.

Hadir sama, Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jengka, Wan Salman Wan Ismail dan Pengerusi Biro Daftar Pemilih UMNO negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail.

Ismail memberitahu, berdasarkan rekod Jabatan Pendaftaran Negara, seramai 815,707 rakyat negeri ini layak mengundi sebagai pemilih dalam pilihan raya umum akan datang.

‘‘Hasil gerakan bersepadu parti-parti politik, badan bukan kerajaan (NGO) dan SPR sendiri, seramai 615,218 berjaya didaftarkan sebagai pemilih berdaftar sehingga tahun lalu,‘‘ katanya.

Ismail bimbang masih ramai yang layak tidak didaftarkan sedangkan peranan mereka sebagai rakyat amat penting untuk pembentukan kerajaan.

Katanya, SPR akan terus proaktif menjalankan kempen menarik menarik orang ramai berdaftar sebagai pemilih termasuk di pekan sehari dan pasar malam.

‘‘Pada masa sama, SPR Pahang bersedia mempertimbangkan cadangan orang ramai mengenai strategi meningkatkan pendaftaran supaya bilangan yang mendaftar mencapai sasaran,” tambahnya.

Tingkatkan integriti LPP

Utusan Online

KOTA TINGGI 1 Feb. - Pegawai atau kakitangan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) diseru meningkatkan integriti dalam melaksanakan tugas untuk kepentingan masyarakat peladang.

Pengarah (LPP) Johor, Mohd. Naser Harun berkata, tugas yang diberi perlu ditunaikan dengan penuh ikhlas, jujur dan jangan sekali-kali mengkhianati amanah yang diberi.

"Bersikap jujur dan setia kepada organisasi tanpa menyalahgunakan kuasa serta sentiasa menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab tanpa menyeleweng adalah antara nilai utama dalam etika kerja yang juga sebagai ibadah," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan amanat kepada lebih 80 ketua cawangan dan anggota LPP Johor Timur di Dewan Mesyuarat Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Pengerang, di sini, semalam.

LPP Johor Timur dianggotai Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Kota Tinggi, Mawai, Mersing Utara (Endau), Mersing Selatan, Pengerang, Kulaijaya dan Johor Bahru Timur.

Hadir sama pada majlis itu Pegawai Peladang Daerah LPP Johor Timur, Abdul Jalil Bukhairah dan Pengurus PPK Pengerang, Suriadi Abdul Jalal.

Menurut Mohd. Naser, organisasi yang cemerlang bukan sahaja bergantung kepada sumber jawatan tetapi sangat bergantung kepada kecemerlangan setiap individu yang menganggotainya.

"Ini adalah kerana pekerja merupakan modal insan atau aset bagi kejayaan sesebuah organisasi terbilang dan dapat memberikan perkhidmatan yang memuaskan hati pelanggannya," jelasnya.

Sehubungan itu, beliau berkata, tumpuan harus diberikan kepada usaha yang berterusan bagi meningkatkan produktiviti, kecekapan dan penyaluran maklumat kepada pelanggan.

01 February 2010

Emphasis on raising standards

At Your Service by DATUK SHAGUL HAMID ABDULLAH

The civil service is less than ideal in its racial composition. But the greater challenge is how it can rise to the service level expected of it, given this situation.

THE racial composition of the civil service has always been a contentious issue, hotly debated in the light of varied perceptions.

The debates and more commonly, diatribes, sparked by shallow allegations that the prohibition of race discrimination as provided for in the Federal Constitution has been “forgotten”, is often blamed for the so-called lopsided racial composition of the civil service.

A representative civil service is important, firstly in terms of government responsiveness to the needs and wishes of the different segments of the population because civil servants affect public policy implementation in many important ways.

Both symbolically and substantively, a non-representative (in that its racial composition does not reflect the demographic realities) public service can to some extent alienate the under-represented races.

Symbolically, the representation of the various races in the public service affects the affinity of the respective ethnic group’s identification with the public service and, by extension, it can also affect their perception of the Government generally.

Poorly represented groups would tend to evaluate the civil service less favourably than adequately represented racial groups.

A survey conducted by Universiti Sains Malaysia for the Department of National Unity has found that Chinese and Indians generally give the Malaysian civil service lower marks than the Malays do.

While it is dangerous to make simplistic inferences from these observations alone, the point the study makes is that this is likely to occur even if the civil service serves in an unbiased manner towards all ethnic groups.

First of all, it must be stated categorically that there has never been any deliberate and conscious effort to discourage the non-Malays from entering and staying in public service.

This has never been a policy except in isolated cases where the religion or religious belief of a potential recruit becomes a relevant and pertinent factor.

An obvious example would be the case of the State Religious Depart-ment, which is allowed to recruit only Muslims.

The Federal Constitution, while clearly providing for the special status of the Malays and bumiputra groups of Sabah and Sarawak, equally guarantees the legitimate interests of the other races in the country.

It further stipulates that job opportunities and promotions in the public service should be awarded fairly to all deserving Malaysians.

But the fact is low non-Malay interest in working in the public service is a problem that is as old (or as young as the case may be) as this great country of ours is old.

Lower public-sector remuneration is a major obstacle, especially in comparison to the more lucrative private sector market.

This is made worse by the widespread perception that in recruitment and career advancement, there is an absence of equal opportunities.

There is also a cultural element in the perception of working in the civil service.

Among the Malays, a government job provides security. To a person from the rural areas, the shift from kampung work where the income is uncertain (like tapping rubber) and seasonal employment (planting rice) to a job that guarantees a fixed monthly income is a definite “move up”.

Many have at least a parent in the civil service. Therefore, there is less of a mental obstacle for a Malay to join the civil service.

For the Chinese populace, which came to the then Malaya as traders, for example, the move to join the civil service is more culturally alien.

Then, there is the issue of the wage structure.

Economics is a science of human behaviour and a human being will seek to maximise benefits and minimise losses. The beeline for the more lucrative private sector is only to be expected.

The obvious thing to be said for a mixed civil service is the need to reflect the racial composition of the country.

In a multi-racial country like Malaysia, no one race should be overly dominant to the exclusion of the others.

Furthermore, a mixed civil service would mean that the service would be exposed to a more varied gene pool.

The wider choice would only be good for the service. In this context, each race with its own particular strength will be able to contribute a great deal more to the service.

The synergistic mix of the different races would hopefully make the whole greater than its parts.

So it goes that the civil structure is less than ideal in its race composition. But the greater challenge is how the public service rises to the service level expected of it, given this less than ideal situation.

The aim should be to attain a level of standard so high that it obliterates the racial argument. Emphasis therefore should be on the continuous effort to elevate the standards and quality of service of the public sector itself.

The dominance of one race should not, therefore, be an issue.

The excellence of the Immigration Department is a case in point. Ever since it managed to greatly and significantly reduce the time taken to obtain passports, the general public has been very happy.

The fact that the department is predominantly staffed by Malays is no longer an issue.

As they say, if the food is good, everybody eats it. They love it. It does not matter anymore who made it.

Datuk Shagul Hamid Abdullah is the director-general of the National Civics Bureau. He can be contacted at shagul@btn.gov.my.

Cops from sergeants and above to benefit from pay scheme

The Star

SEREMBAN: Policemen from the rank of sergeants and above will get a rise in salary and allowances under a new pay scheme.

The new pay and incentives come three years after they were recommended by the Royal Commission to improve the police force.

The biggest gainers will be new inspectors who will get a starting salary of RM2,060 compared to RM1,492 previously. Diploma and STPM holders will also be allowed to join the force directly as sergeants and they will start with a basic salary of RM1,500. A sergeant’s basic salary previously was RM890.

The new scheme has been approved by the Public Service Department following recommendations made by the Royal Commission on the Enhancement of the Management and Operations of the Police.

Sources said new inspectors would have a take home pay of more than RM3,000 which included a special incentive of RM200, cost of living allowance of RM100 to RM200, and a housing allowance of RM420.

They said police inspectors had now been moved to the Professional and Management Group as they were now required to be degree holders.

Policemen will also have another reason to cheer as they will be paid arrears backdated to Jan 1, 2009. Other senior officers will also enjoy increases of between 4% and 8% of their current basic salary and civil service allowance.

“Senior police officers will get one jump in their salaries to the new scheme. This will be from RM200 to RM600,” he said.

The civil service allowance of officers with the rank of Assistant Superintendent of Police (ASP) and Superintendents will be increased by RM50.

Sources said the ranks of Senior Assistant Commissioner I and II (SAC I and SAC II) have also been abolished and replaced with just SAC. Also abolished is the post of chief inspector.

This means that an inspector can be promoted to the rank of an ASP after passing the relevant examinations.

Citing an example, he said corporals who passed their Efficiency Level Assessment examinations were being paid higher than sergeants who did not pass theirs.

“We cannot have a situation where a lower ranking officer earns more than his superior. That is one reason why the changes were done to the matrix salary system,” he said.

In 2007, the Government increased the salaries of police and military personnel by 9% to 42%. The current increase of salary and incentives is to further enhance the operations and management of the police force.

In an immediate response, Cuepacs president Omar Osman said the Public Service Department must ensure it did not jeopardise the chances of non-officers to be promoted to officers.

“There are some 200 Customs non-officers who have not been promoted to officer level although they have recognised degrees.

“We hope the department will spell out exactly what are the chances of those in the lower rung to be promoted to the Top Professional and management Group once they get their tertiary education. Then it will be a level playing field,” he said.

CUEPACS Mahu Jumpa JPA Bincang Isu Persaraan Pilihan

KUALA LUMPUR, 1 Feb (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) akan menemui Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Tan Sri Ismail Adam bulan ini untuk meminta dipertimbangkan pelaksanaan peraturan persaraan pilihan penjawat awam.

Presiden CUEPACS Omar Osman berkata perbincangan itu bertujuan mendapatkan penjelasan lanjut JPA berhubung perkara itu setelah banyak pertanyaan dibangkitkan mengenai peraturan baru itu yang melibatkan 1.2 juta penjawat awam.

Beliau berkata CUEPACS juga terkejut apabila ditanya anggotanya mengenai perkara itu kerana JPA tidak pernah mengajaknya berbincang mengenainya.

"Sukar bagi kami untuk menjelaskan perkara ini kerana kami (CUEPACS) tidak tahu tentangnya ... ada yang menyangka kami yang membawa (cadangan perkara itu) kepada kerajaan," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, Isnin.

Beliau mengulas pekeliling JPA pada 25 Jan lepas mengenai persaraan pilihan anggota yang akan diluluskan dengan syarat jika mereka bersetuju dibayar 20 peratus daripada ganjaran atau RM10,000 terlebih dahulu, mengikut mana yang lebih ketika bersara pilihan mulai Februari 2010 atau selepasnya.

Omar berkata bayaran 20 peratus atau RM10,000 daripada ganjaran benar-benar tidak mencukupi untuk penjawat awam bersara pilihan untuk meneruskan kehidupan sementara menunggu pencen mereka.

"Dulu kita tidak ada masalah kerana ganjaran diberi cukup dan dapat menampung sehingga boleh terima pencen...tapi sekarang, tak ada maknanya bersara pilihan sekarang kalau dapat RM10,000 sahaja," katanya.

Menurutnya beliau tidak mahu, akibat daripada peraturan itu, penjawat awam terutamanya dari kumpulan sederhana dan bawahan membuat pinjaman daripada Ah Long untuk menampung kehidupan.

Beliau berkata kerajaan harus memahami masalah penjawat awam kerana kebanyakan mereka yang memohon berhenti awal bukanlah kerana kepentingan peribadi tetapi akibat beberapa kesulitan kehidupan.

"Jika kerajaan beri 50 peratus daripada ganjaran, eloklah sikit, contohnya kalau ganjaran sebenar RM80,000 maka dapatlah dia RM40,000. Beri RM10,000 nak buat apa, satu jam sahaja boleh habis. Oleh itu, kita minta kerajaan kaji semula semula perkara ini," katanya.

-- BERNAMA

Teliti laluan jadi guru besar

Utusan Online

Tahniah kepada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) kerana melakukan anjakan paradigma dengan melancarkan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBP) dengan 20 buah sekolah sebagai perintis. Semoga matlamat mengangkat pendidikan di Malaysia bertaraf dunia tercapai.

Sejajar dengan anjakan ini, saya mencadangkan kepimpinan sekolah rendah dinaik taraf dalam menyokong usaha tersebut. Berdasarkan Mesyuarat Pengurusan Tertinggi Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) Bil 10 Tahun 2009 yang berlangsung pada 15 Julai 2009 telah bersetuju untuk mewujudkan satu dasar yang lebih komprehensif, adil, saksama dan telus bagi laluan kerjaya Guru Besar di sekolah rendah dan Pengetua di sekolah menengah.

Berikutan daripada itu prinsip-prinsip baru pengisian jawatan Guru Besar di sekolah rendah dan jawatan Pengetua di sekolah menengah telah pun diluluskan melalui Mesyuarat Pengurusan Tertinggi KPM bil 13.

Laluan menjadi Penolong Kanan dan Guru Besar masih menetapkan guru bukan berijazah (DGA29 dan DGA32). Ramai guru berijazah (DG41) tertanya-tanya apakah nasib mereka? Bilakah mereka akan diberi peluang menjadi Guru Besar?

Berbanding dengan guru bukan siswazah DGA29 dan DGA32, mereka juga tidak kurang pengalaman. Antara mereka ada yang berkhidmat melebihi 20 tahun di sekolah rendah, ada yang memiliki ijazah Sarjana dan dan Doktor Falsafah (PhD).

Mereka juga sudah berada di sekolah rendah dalam gred DG41 melebihi enam tahun sejak 1 Januari 2004. Tambahan pula pada awal tahun ini KPM ada membuka tawaran Guru Cemerlang Gred DG44 di sekolah rendah bagi guru DG41 yang sudah berpengalaman mengajar lima tahun.

Tanpa menafikan peluang guru DGA29 dan DGA32, saya yakin guru DG41 adalah aset penting KPM yang boleh diangkat menjadi Guru Besar. Guru Besar yang menyambung pelajaran ke peringkat ijazah pun dapat kekal sebagai Guru Besar dengan gred GG41 selepas mendapat ijazah.

Midman

Gua Musang, Kelantan