20 October 2007

Syor JTK ambil pekerja asing diteliti

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Cadangan supaya Jabatan Tenaga Kerja (JTK) mengambil alih urusan kemasukan pekerja asing dan memansuhkan penggunaan ejen mampu menjimatkan kos pengambilan pekerja asing serta memelihara nama baik Malaysia daripada didakwa mengeksploitasi mereka.

Ia kerana ejen atau orang tengah itu dikatakan membawa masuk pekerja asing ke negara ini tanpa memikirkan keperluan atau kekosongan jawatan, sebaliknya berlumba-lumba mendapatkan seramai mungkin pekerja semata-mata mahu komisyen lebih tinggi.

Lambakan pekerja asing itu yang belum terjamin mendapat pekerjaan di sini memberikan gambaran negatif kepada negara kerana gagal menguruskannya dengan baik dan harus dihentikan segera.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Abdul Rahman Bakar, berkata kementerian mengakui cadangan itu memang baik, tetapi ia bergantung kepada pucuk pimpinan kerajaan dan perlu dihalusi kerana membabitkan keputusan dasar.

"Kalau kita (kementerian) diberi amanah itu, kita bersedia dan yakin boleh jalankan dengan baik kerana ia memang relevan dengan bidang tugas JTK. Kerajaan mempunyai alasan tersendiri menyerahkan urusan itu kepada Imigresen.

"JTK memang sudah faham sifat, status dan keperluannya dalam uruskan soal ini," katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau mengulas syor Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) supaya JTK mengambil alih urusan kemasukan pekerja asing dan memansuhkan penggunaan ejen bagi mengelak pelbagai masalah.

JTK mampu menguruskan kemasukan secara lebih sistematik melalui pangkalan data, rekod pemadanan keperluan guna tenaga dalam pelbagai sektor dan boleh bekerjasama dengan pihak kedutaan serta jabatan sama di negara sumber untuk bagi melengkapkan data keperluan.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif, Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), Samsudin Bardan ketika dihubungi, semalam berkata ejen menjadikan urusan membawa masuk pekerja asing ke sini sebagai perniagaan begitu menguntungkan tanpa mengira kesannya dari segi lebihan tenaga kerja dan aspek sosial.

"MEF menyokong penuh jika kerajaan ambil alih urusan itu. Ketika ini, ejen berlumba-lumba mengaut untung dengan membawa seramai mungkin pekerja asing masuk ke negara ini. Soal ada kerja atau tidak, itu mereka tidak kira.

"Bagi kes pekerja Bangladesh, ejen di kedua-dua negara meraih untung kira-kira RM9,000 bagi setiap pekerja, sedangkan kos sebenar membabitkan urusan berkaitan kerajaan dan pengangkutan cuma sekitar RM2,000 hingga RM3,000," katanya.

"Jika kerajaan ambil alih, sistem pengurusan akan lebih cekap dan teratur serta boleh mengelak daripada campur tangan ejen," katanya ketika dihubungi, semalam.

Samsudin berkata, lambakan berlebihan pekerja asing yang dianggarkan kira-kira 26 peratus daripada jumlah keseluruhan 11 juta pekerja di Malaysia dianggap suatu yang serius dan perlu diberi perhatian.

"Malaysia mempunyai 2.1 juta pekerja asing berdaftar, tidak termasuk kira-kira 900 pekerja haram. Jika mereka terus dibawa masuk tanpa dikawal dan tidak mengikut keperluan, akan wujud ketidakseimbangan dalam sektor pekerjaan negara.

"Sebab itu kerajaan perlu ada sistem yang telus supaya majikan boleh berhubung terus dengan pihak berwajib," katanya.

Katanya, MEF berharap pelan kerajaan menggalakkan lebih banyak penubuhan kolej komuniti, pusat kemahiran mampu melahirkan lebih ramai generasi muda berkemahiran bagi mengisi keperluan tenaga kerja mahir sekali gus mengurangkan pengambilan pekerja asing.

Perspektif: Acuan luar biasa pacu sekolah kluster

Berita Harian

Bersama Saifuddin Abdullah
saifuddin61yahoo.com

Pengetua hebat perlu miliki k-pemimpin, k-pekerja laksana pengurusan kondusif

BERMULA 13 Oktober lalu hingga 8 Disember ini, 27 pengetua sekolah mengikuti kursus kepemimpinan di Kings College, London. Keupayaan mereka, kata Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein akan diuji dalam kursus itu, sekali gus mempengaruhi penempatan ke sekolah kluster nanti.

Kursus sebegini memang penting bagi meningkatkan prestasi pengetua kerana mereka bukan saja memimpin organisasi biasa, tetapi memimpin organisasi pendidikan. Pengetua adalah k-pemimpin, iaitu pemimpin berasaskan keilmuwan, tapi bukannya sebagai k-pemimpin biasa, sebaliknya sebagai k-pemimpin pendidikan.

Walaupun pengetua adalah k-pemimpin, dari sudut pengurusan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), mereka mungkin dilihat sebagai k-pekerja, iaitu pekerja berasaskan keilmuwan. Ini tidak salah.

Dalam konteks ini, pengetua perlu dilihat sebagai inovator, pereka cipta serta pemasar produk dan perkhidmatan yang ditawarkan KPM. Pengetua adalah strategis, eksekutif dan pakar yang idea dan kerjanya amat mempengaruhi kejayaan KPM yang amat bergantung kepada mereka. Oleh itu, mereka perlu diberi imbuhan lebih tinggi sesuai dengan peranannya berbanding golongan pekerja lain.

Menurut pemikir pengurusan ilmu terkemuka, Thomas H Davenport (2005) dalam bukunya Thinking for a Living, banyak organisasi gagal memaksimumkan produktiviti k-pekerjanya kerana menggunakan sistem pengurusan 'sama bagi semua' (one-size-fits-all) yang ternyata tidak efektif.

K-pekerja, katanya amat berbeza dengan pekerja lain dari segi motivasi, sikap dan keperluan terhadap autonomi, dan kerana itu memerlukan pendekatan pengurusan yang tidak konvensional bagi memastikan mereka lebih produktif.

Pada masa sama, satu daripada tekanan yang dihadapi pengetua hari ini ialah keperluan untuk menjadi ketua pegawai eksekutif (CEO) sekolah.

Jika di United Kingdom dan beberapa negara lain, terutama mulai dekad 1980-an, iaitu akibat kesan langsung daripada langkah memberikan sekolah lebih autonomi. Kini, di samping peranan sebagai 'ketua pendidikan', pengetua juga dikehendaki menjadi 'ketua pengurusan'.

Sebagai ketua pendidikan, peranan utama ialah berkaitan dengan akademik, sahsiah dan kokurikulum, walaupun mereka juga terbabit dalam menyediakan kerangka pengurusan yang kondusif untuk proses pendidikan berjalan dengan licin dan lancar, manakala sebagai ketua pengurusan, peranan utamanya ialah berkaitan pengurusan sekolah sebagai sebuah organisasi, merancang, mengarah dan mengkoordinasi sumber dan aktiviti secara sistematik.

Tidak dinafikan bahawa pengetua perlu memainkan kedua-dua peranan itu sekali gus. Tetapi, ia mestilah dilaksanakan dengan memberikan penekanan lebih terhadap peranannya sebagai ketua pendidikan.

Apa yang dibimbangi ialah jika peranannya sebagai ketua pengurusan diberikan penekanan lebih berbanding peranannya sebagai ketua pendidikan. Keadaannya lebih kritikal bagi pengetua sekolah kluster.

Adalah dicadangkan agar di samping jawatan Penolong Kanan Akademik, Hal Ehwal Murid dan Kokurikulum yang sedia ada kini, perlu diwujudkan satu jawatan baru, iaitu Penolong Kanan Pentadbiran/Kewangan, bagi meringankan beban kerja pengurusan seseorang pengetua.

Hari ini, k-pekerja dan k-pemimpin wujud dalam pelbagai sektor dan tidak terhad dalam sektor pendidikan saja. Tetapi, sektor pendidikan tidak boleh disamakan dengan sektor lain. Kerana itu, tidak semua k-pekerja dan k-pemimpin layak dan sesuai berada dalam sektor pendidikan.

Sektor pendidikan memerlukan kelayakan dan kesesuaian yang khusus kerana sebagai k-pemimpin pendidikan, pengetua (dan pegawai KPM) bukan saja diharapkan menjadi k-pemimpin dalam erti kata 'ketua' saja, tetapi sebenarnya diharapkan menjadi 'pemimpin transformasional'.

Menguruskan sekolah tidak sama dengan menguruskan organisasi lain. Ia memerlukan penguasaan tinggi terhadap visi dan nilai tertentu, tradisi sekolah, kepercayaan, kerja sepasukan secara collegial, pengajaran dan pembelajaran (P&P) dan sebagainya.

Dalam konteks sekolah kluster yang diberikan autonomi, pengetua berpeluang menjadi lebih kreatif, inovatif dan mengoptimumkan potensi sebagai k-pemimpin pendidikan.

Sekolah kluster adalah projek bercita-cita tinggi. Mesti ada keazaman politik serta ketulusan dan ketelusan untuk membenarkan sekolah kluster menjadi cemerlang mengikut acuan dan pacuannya sendiri serta menepis sebarang tekanan yang ingin menjadikannya sebaliknya.

Elakkan paradoks, iaitu dari satu segi, mahu sekolah itu menjadi yang terbaik, hatta yang unggul, tetapi dari segi yang lain, seolah-olah menghalangnya daripada menjadi yang terbaik, jauh sekali menjadi yang terulung.

Cita-cita yang tinggi ini akan hanya dapat direalisasikan sekiranya semua pihak memfasilitasi dan memotivasi pelaksanaannya, termasuklah dalam pemilihan pengetua.

Sesekali, kita akan bertemu pengetua yang luar biasa kecemerlangannya. Pengetua begini perlu disambung khidmatnya apabila sampai masa persaraannya. Walaupun ia belum pernah berlaku, tetapi ia boleh dimulakan, terutamanya bagi sekolah kluster. Lagipun ia lazim berlaku di kalangan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD).

Contoh pengetua begini ialah Tengku Azuan Tengku Mohamed, yang sejak 16 November 2005, menjadi Pengetua Cemerlang (Jusa C) Kolej Tunku Kurshiah (TKC), iaitu sekolah berasrama penuh (SBP) perempuan tertua dan sebuah sekolah kluster. Sebelum itu, beliau pernah menjadi pengetua Sekolah Seri Puteri (SSP), iaitu sebuah SBP premier.

Kecemerlangan Tengku Azuan bukan saja terhad sebagai pengetua di sekolahnya, tetapi diiktiraf di luar. Beliau pakar rujuk kepemimpinan dan profesionalisme sekolah, kepemimpinan instruksional, audit akademik Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan sistem rumah.

Beliau juga Bendahari Majlis Pengetua Kanan Kebangsaan, Pengerusi Majlis Pengetua SBP Zon Selatan, Ketua Fasilitator Headcount KPM, Ahli Jawatankuasa Pengurusan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) Bahagian Pendidikan Guru dan Panel Penilaian Pencalonan Pengetua Kanan.

Dalam tempoh tidak sampai dua tahun di TKC, Tengku Azuan telah memulakan transformasi mengembalikan keunggulan dan kegemilangan TKC dalam semua bidang, terutamanya tradisi TKC yang menyeimbangkan akademik dan kokurikulum.

Beliau komited terhadap sekolah kluster dan telah memulakan dengan amat baik kerja tinggal landasnya (take off), malahan sebahagiannya, terutama tiga kebitaraan TKC, iaitu kepemimpinan, bahasa antarabangsa dan penyelidikan dan pembangunan (R&D), dilaksanakan dengan jayanya.

Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan Persatuan Murid Tua (OGA) TKC akrab dan memberikannya sokongan padu dan telah memohon supaya khidmatnya sebagai Pengetua TKC disambung demi kesinambungan, kelicinan dan kejayaan TKC.

Menurut sumber yang boleh dipercayai, tokoh politik dan profesional KPM amat memahami permohonan itu. Tetapi malangnya, ia disekat oleh sistem dan birokrasi. Tengku Azuan bersara wajib pada 9 Oktober lalu � satu kerugian besar bagi semua khususnya pelajar TKC.

Datuk Saifuddin Abdullah ialah Pengerusi Akademi Belia yang juga bekas Presiden Majlis Belia Malaysia (1998-2002)

Kementerian patut urus kemasukan pekerja asing

Berita Harian

BERDASARKAN statistik yang dikeluarkan Jabatan Imigresen dan Bahagian Perangkaan Demografi Jabatan Perangkaan Malaysia, sehingga 30 Jun lalu jumlah pekerja asing di negara ini mencecah 1.91 juta dan dijangka bertambah melebihi dua juta orang menjelang akhir tahun ini, melebihi penduduk keturunan India yang mencatat 1.88 juta. Jumlah itu tidak termasuk lebih 400,000 pendatang asing yang dipercayai memasuki negara ini secara haram serta hampir 10,000 tahanan di depoh imigresen. Statistik Jabatan Imigresen juga menunjukkan pengambilan pekerja asing bertambah 7,000 orang setiap bulan walaupun Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mendakwa kemasukan 48,000 orang sebulan atau 1,600 orang sehari. Walaupun pertambahan pekerja asing di negara ini disebabkan permintaan tinggi di kalangan majikan berdasarkan keperluan dalam sektor masing-masing, langkah tegas perlu diambil untuk memastikan kehadiran mereka yang kebanyakannya dikendalikan ejen dan orang tengah lebih sistematik supaya kejadian seperti pekerja terlantar di lapangan terbang, tidak mendapat gaji, dianiaya dan ditipu majikan tidak berulang. Justeru, cadangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) supaya Jabatan Tenaga Kerja (JTK) menerusi alih urusan kemasukan pekerja asing ke negara ini dan penggunaan ejen atau orang tengah dimansuhkan bagi mengelak pelbagai masalah, memang wajar dan kena pada masanya. Selama ini kemasukan mereka diuruskan oleh agensi yang sesetengahnya beroperasi atas nama orang politik dan berpengaruh. Kita percaya, JTK di bawah Kementerian Sumber Manusia mampu mengendalikan urusan kemasukan pekerja asing dengan lebih sistematik melalui pangkalan data dan rekod pemadanan keperluan guna tenaga dalam pelbagai sektor.

Kita percaya langkah menguruskan pengambilan pekerja asing antara kerajaan dan kerajaan adalah kaedah terbaik bagi mengatasi pelbagai masalah sekali gus menjadikan proses itu lebih telus dan terkawal. Pendekatan itu akan memastikan semua dokumen serta pendaftaran pekerja asing dapat dipantau secara bersepadu, selain mencegah penipuan oleh ejen sekali gus membanteras kemasukan pekerja haram. Jika urusan itu dilaksanakan agensi kerajaan sendiri, kadar kemasukan pekerja asing dapat diselaraskan mengikut keperluan negara dan tidak berlaku perlambakan pekerja asing yang sudah pasti menimbulkan masalah lain pula. Kita menerima hakikat bahawa perkembangan sektor perladangan, perkilangan, pembinaan dan perkhidmatan serta dasar kerajaan yang liberal dari segi pasaran buruh menyebabkan majikan memberi pilihan utama kepada pekerja asing. Majikan swasta sudah tentu akan mengikut logik ekonomi iaitu apa saja yang akan mengurangkan kos akan diberi keutamaan. Soal kepentingan dan implikasi kepada sosio-ekonomi, keselamatan dan budaya masyarakat tempatan tidak menjadi faktor penting bagi kebanyakan majikan. Mahu tidak mahu, majikan swasta lebih suka memilih pekerja asing kerana kos lebih murah. Sementara kita mengalu-alukan kehadiran pekerja asing dalam pelbagai sektor untuk merancakkan ekonomi negara, majikan tempatan tidak harus mengetepikan kebajikan dan peluang pekerjaan rakyat tempatan. Mungkin ada majikan memberi alasan pekerja asing sanggup menerima gaji atau upah yang jauh lebih rendah berbanding rakyat tempatan. Kita percaya jika majikan mampu menyediakan upah dan kemudahan yang menarik, masalah mendapatkan pekerja di kalangan rakyat tempatan malah lepasan kolej dan universiti sekarang, tidak sesukar seperti yang digembar-gemburkan mereka.

MCA to help boost Chinese ratio in civil service

The Star

KUALA LUMPUR: MCA Youth will help increase the Chinese ratio in the civil service.

Youth chief Datuk Liow Tiong Lai said a recruitment committee has been set up to identify vacancies in various departments in the Government and the information will be relayed to various Chinese areas.

“We will also alert them about the benefits and importance of government service,” he said.

Liow added the Youth wing had received overwhelming response from Chinese interested in joining the police force.

“Many have signed up to apply to be in the force. However, the recruitment will only begin next month,” he added

Passport readers for foreign checkpoints

The Star

PUTRAJAYA: The Government will provide passport readers to other countries to help them speedily verify the authenticity of the Malaysian passports.

This applies only to places where Malaysians do not need travel visas.

Easy to use: Faridah Mon showing Demminks how the passport reader works during the handing-over ceremony in Putrajaya yesterday as Embrechts and Aseh look on.
Home Affairs Ministry secretary-general Tan Sri Aseh Che Mat said the reader was made available to immigration authorities in Japan and the system would soon be installed at the Schiphol Airport in Amsterdam.

“We are looking at installing the passport reader in the airports of London, Paris and Frankfurt.

“We believe that since these countries do not require Malaysians to apply for visas to travel, it would be helpful to have the reader as it could help verify the authenticity of the passport within seconds instead of having to go through a tedious procedure.

“For countries where Malaysians need a visa to enter, background checks can be done during the visa application,” he said after presenting the passport reader system to the Netherlands’ Ministry of Justice secretary-general Joris Demminks yesterday.

Aseh said the Government felt the need to assist authorities in Netherlands to verify Malaysia’s chip-imbedded passport as a large number of Malaysians use the country’s airport as a transit point.

“We were informed of at least 30 incidents where attempts were made to use tampered Malaysian passports at the Schiphol Airport, hence the need for quick checks by installing the system there.

“Our passport with the imbedded chip is impossible to forge but can still be tampered with. But with the reader, details of the holder will emerge on the screen,” he said.

He said that Malaysian passports which used to fetch up to US$20,000 (RM67,000) each in the black market are no longer sought after for illegal use because of the chip.

Netherlands Ambassador to Malaysia A.J.A. Embrechts said the system would help authorities in his country verify the details of Malaysian passport holders.

Aseh, who will retire tomorrow, urged the Home Affairs Ministry staff to continue to enhance their service to the people although several departments under the ministry had been praised for improving their delivery system.

The improvement should be continuous to help eliminate all forms of weaknesses, he said at the farewell function following his retirement in Putrajaya yesterday.

He later handed over his duities to the deputy secretary-general (Policy) Datuk Raja Azahar Raja Abdul Manap who will be the acting secretary-general. Aseh had served in the public sector for 23 years.

ACA to act against those implicated in A-G’s report

The Star

PUTRAJAYA: The Anti-Corruption Agency is wrapping up its investigations into questionable dealings involving several senior officials highlighted in the Auditor-General’s (A-G) report recently.

The officials, believed to be from at least two ministries, were said to have bought equipment that were “overly priced”, causing the Government losses of millions of ringgit.

The ACA is believed to have questioned several officials before the Hari Raya holidays and is expected to either charge them in court or recommend serious disciplinary action.

ACA director-general Datuk Ahmad Said Hamdan confirmed that investigations were nearing completion and that action would be taken against several people.

He declined to elaborate further.

Sources familiar with the investigations said they were centred on three aspects.

One was on whether government officers had received bribes from parties in the private sector.

“The ACA is also investigating if anyone had made false claims and also if those who had been recorded as having received money had actually received it.

“The investigation will also ascertain if the number of items supplied to the government department or agency concerned matched the numbers ordered,” the sources added.

They said the ACA task force investigating the A-G’s report were checking the background of the companies from which the goods were bought from, and those which had contracts with government bodies or projects awarded.

They will investigate if there were any abuse of power by anyone, especially in the purchase or the awarding of contracts.

The sources said the ACA wanted to know if any of the goods bought or contracts awarded concerned the decision maker’s family members, relatives or proxies.

Auditor-General Tan Sri Ambrin Buang, in his 2006 report, revealed a slew of cases involving public fund mismanagement such as paying RM1,146 for a set of pens costing RM160, and forking out RM5,700 for a car jack worth RM50.

Chief Secretary to the Government Tan Sri Mohd Sidek Hassan had said that civil servants found negligent in their duties or had committed irregularities would be dealt with.

He said the Government took a serious view of the offences and would not allow the actions of a few to tarnish the image of the civil service.

Penolong pegawai perubatan tidak cukup

Berita Harian

SAYA tertarik isi kandungan emel 'PPP Akan Bersara' yang disiarkan di ruangan ini pada 4 Oktober lalu. Kita semua sedia maklum, banyak terjadi kes kematian mengejut terjadi di kem PLKN seluruh negara.

Justeru, cadangan mewujudkan penempatan paramedik seperti Penolong Pegawai Perubatan dan jururawat terlatih di semua kem latihan PLKN memang dialu-alukan dan mungkin dapat membantu menyelesaikan masalah berkaitan rawatan dan keselamatan peserta kem.

Dengan bertambahnya penduduk negara serta kekurangan pegawai perubatan, keperluan terhadap pengisian jawatan PPP semakin perlu. Sehubungan itu, saya berpendapat Kementerian Kesihatan perlu mengambil langkah segera menangani masalah itu.


Pengambilan pelatih PPP perlulah ditambah setiap tahun atau membina lebih banyak Kolej Penolong Pegawai Perubatan untuk menampung permintaan. Pihak IPTA dan IPTS juga boleh melahirkan graduan dalam bidang itu. Dengan nisbah PPP 1:4200 populasi pada 2005, saya menjangkakan angka ini akan bertambah setiap tahun.

Selain itu permintaan yang tinggi dalam masyarakat bagi jawatan PPP ini terutama di luar bandar, saya berpendapat tugas dan tanggungjawab mereka amatlah besar. Rata-rata PPP yang bertugas di Klinik Kesihatan terpaksa bertugas 24 jam sehari untuk menampung tugas atas panggilan dengan mengorbankan masa bersama keluarga.

Amatlah wajar rentetan PPP untuk mendapatkan semua imbuhan yang sepatutnya diterima seperti Elaun Atas Panggilan dan BIPK yang sudah lama diperjuangkan diberi perhatian segera.

PPP TUA,
Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

19 October 2007

Ambassador: Improved civil service a boost to investor confidence

The Sun
Terence Fernandez

KUALA LUMPUR (Oct 18, 2007): The Chief Secretary to the Government's threats to wield the big stick against errant civil servants will boost investor confidence.

Revelations that Tan Sri Mohd Sidek Hassan has taken action against several high-ranking officers for dereliction of duty and insubordination is also proof that this time the government means business.

European Union (EU) ambassador and head of delegation of the European Commission to Malaysia, Thierry Rommel said a task master like Mohd Sidek who wants to bring about accountability by introducing penalties, is what the service needs to improve.

"A clean and efficient civil service will assure investors they can do business in an environment free of encumbrances," said Rommel when met in his office today.

He said European investors have shied from doing business here, even having packed up and left, as they found it unbearable to deal with bureaucracy in the public service.

Rommel said an exemplary civil service is one that has transparent rules with no room for arbitrariness.

"If everything is in black and white, then there will be no avenue for lackadaisicalness, corruption and abuse of power," he said, adding that e-government will eliminate face-to-face meetings which can be open to abuse.

"All queries and complaints must be replied within two days. Once the deadline passes, a red alert must go off somewhere in the hierarchy and action taken."

Rommel said the quality of the response is also crucial in ensuring investors that their problems are dealt with urgently.

"The replies to my queries have taken a long time. When I do receive a response, it is a three-liner asking me to re-send. It is not enough to expect a reply within a reasonable time frame. The reply itself must be reasonable," he said.

He likened the malaise in the civil service to an infection that has been festering for too long.

"Which is why it is very frustrating at times to deal with them. It gives the impression that they are just buying time so that people will lose patience and forget about it," said Rommel who returns to Brussels next month after a four-and-a-half year stint here.

He said ongoing efforts to improve the public delivery system including the setting up of Pemudah puts Malaysia on the right track in making itself more attractive to foreign investors.

He hoped the establishment of one-stop centres eliminates the need to issue licences for almost every component of business.

"There must be licences for things like security, but licences for everything may create avenues for preferential treatment and abuse or power.This does not promote a secure business environment as today you may have the licence, but tomorrow you may not!"

Rommel is optimistic that Mohd Sidek will achieve a certain measure of success but remains realistic that it will take time. He stressed that the quality of the public service is not merely an internal issue.

"Malaysia is important to Europe and ironing out these issues will benefit both parties," he added.

Tukar jabatan selepas 5 tahun

Berita Harian

Oleh Sariha Mohd Ali

PEKAN: Satu perubahan besar bagi memantapkan perkhidmatan kakitangan kerajaan negeri akan dilakukan bermula Januari tahun depan, apabila kakitangan yang berkhidmat lebih lima tahun di sesuatu jabatan akan ditukarkan ke jabatan lain.

Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Muhammad Safian Ismail, berkata pertukaran kakitangan yang lama berkhidmat itu adalah antara perancangan yang akan dilakukannya bagi memperkemaskan pentadbiran kerajaan negeri yang banyak menerima rungutan sebelum ini.

Beliau berkata, pihaknya menerima banyak aduan berhubung kelemahan di bahagian sistem penyampaian terutama di Pejabat Tanah Daerah.

Katanya, beliau akan membincangkan perkara itu dengan Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob untuk mendapatkan persetujuan bagi mengambil tindakan segera.

"Perkara paling utama yang akan saya lakukan selepas ini ialah memperkemaskan pentadbiran negeri dengan meningkatkan sistem penyampaian kerana banyak aduan diterima mengatakan perkhidmatan kita lambat dan lembap.

"Saya akan membuat pertukaran kakitangan terutama mereka yang berkhidmat lebih lima tahun tetapi ia tidak membabitkan pertukaran daerah.

"Mereka hanya akan bertukar jabatan tanpa menjejaskan pangkat dan jawatan, tetapi tetap berkhidmat di daerah sama," katanya ketika ditemui Berita Harian selepas majlis pengurniaan surat cara pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri kepadanya oleh Sultan Pahang di Istana Abu Bakar, di sini semalam.

Pada majlis itu, Sultan Pahang turut menyampaikan surat cara pelantikan Pegawai Kewangan Negeri yang baru kepada Datuk Norzan Ahmad.

Turut hadir, Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah; Tengku Muda Pahang, Tengku Abdul Rahman Sultan Ahmad Shah; Adnan, Exco kerajaan negeri dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pahang.

Pelantikan Muhammad Safian, 54, menjadikannya Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang yang ke-20.

Beliau yang berkahwin dengan Datin Jamaliah Zainal Abidin, 53, adalah Pegawai Kewangan Negeri Pahang dan berkhidmat selama lapan bulan bagi jawatan itu, sekali gus menjadikannya Pegawai Kewangan negeri yang paling singkat.

Public delivery system much faster now

NSTP

insidepix1

KUALA LUMPUR: Many were sceptical when the government named a high-powered task force in February to improve the public delivery system within six months.

Now, eight months later, the results are showing.

The 23-member Special Task Force To Facilitate Business (Pemudah) was given the herculean task of undoing decades of shoddy service in the public sector. It was also tasked with incorporating some of the better practices in the private sector into government service.

Pemudah has made a difference, as seen by noticeable improvements in the delivery of services by certain key government departments.

It has cut red tape and reduced the time taken to process certain applications from weeks and months to days and even mere hours (see table).
Most notably, processes at the Immigration Department have been sped up.

Applications and renewals of passports for Malaysian citizens, for instance, now takes just five hours at the most compared with the whole-day process previously.

Expatriates can now have their work permits extended to five and 10 years, compared with three years previously.

In addition, their work passes can now be approved within a week.

Over at the Inland Revenue Board, taxpayers using the e-filing system this year and who overpaid will now get their excess payments refunded automatically between 14 and 30 days, without referring to previous years’ payments.

Those using the Property Evaluation and Assessment System will also have the analysis on their property in two days — compared with 26 days previously — all through the Internet, with only five steps.

The task force has also launched the Business Licensing Electronic Support Services (BLESS), an online one-stop centre to facilitate approvals and applications for business licences, promising to shorten the time taken for the processes.

According to a study by the government’s Implementation and Co-ordination Unit, the entire process involved in starting a manufacturing business took 133 to 180 days, but a “fast-track” process being implemented in stages would take 111 to 146 days.

Thanks to BLESS, going to Tenaga Nasional Bhd, the water authorities and Telekom Malaysia separately for development orders will be a thing of the past when everything can be done under one roof, cutting the approval time for a manufacturing licence from 59 days to 23.

Pemudah also has sparked changes at the Companies Commission of Malaysia, helping to expedite processes for setting up new businesses.

Approval for new business licences has been shortened from three days to an hour; renewal of registration from one day to 15 minutes; approval of company name and incorporation, change of name and commencement of business from five days to one; registration of deeds of trust from 14 days to five days; and registration of prospectuses from 14 days to three days.

In a statement, Pemudah said it had set up a website to which the public could send its views and suggestions on ways to improve doing business in Malaysia.

It has pledged to respond to all feedback sent to the website at www.pemudah.com.my within three days.

It has also promised that no feedback would be passed over or rejected.

Pemudah, co-chaired by Chief Secretary to the Government Tan Sri Mohd Sidek Hussein and Federation of Malaysian Manufacturers president Tan Sri Yong Poh Kon, comprises senior civil servants and board members from the private sector.

Westports Malaysia executive chairman Tan Sri G. Gnan-alingam, a Pemudah member, said the achievements were largely due to the intervention of Mohd Sidek.

He said, ultimately, it was for the public to assess the success of the changes instituted.

Sidek, at a recent press briefing, said it was imperative that the delivery system be improved, adding that a majority of the country’s 1.2 million civil servants wanted to help make improvements.

“Decisions are like a mantra,” he said.

“They should be implemented and monitored or else they are no good.”

Cuepacs mahu BPR perjelas isu hadiah

Berita Harian

KUALA LUMPUR: Cuepacs mahu Badan Pencegah Rasuah (BPR) memberi takrifan lebih jelas mengenai kategori yang boleh dianggap menjurus kepada rasuah berhubung pemberian dan penerimaan hadiah pada musim perayaan.

Presidennya, Omar Osman, berkata Cuepacs berpendapat penerimaan dan pemberian hadiah atau hamper secara terbuka pada musim perayaan tidak boleh dikaitkan dengan unsur rasuah.

Katanya, pelbagai cara lebih halus sama ada secara langsung atau tidak boleh dilakukan seperti berbentuk penajaan makan minum untuk sesuatu kumpulan atau program.

“Kalau pemberian atau penerimaan hadiah itu dibuat secara berselindung seperti hantar terus ke rumah, ke dalam kereta, dalam bilik ketua jabatan atau di tempat tidak diketahui umum, itu kita tidak setuju kerana boleh dipertikaikan maksudnya.

“BPR perlu teliti dalam hal ini (mengaitkan dengan rasuah) dan jangan melihat kepada penjawat awam saja. Masih banyak bentuk rasuah lain perlu diberi perhatian untuk dibanteras,” katanya ketika dihubungi semalam.

Kelmarin, Berita Harian melaporkan kira-kira 80 peratus daripada 103 pertanyaan yang dikemukakan ke Pusat Khidmat Nasihat Pemberian dan Penerimaan Hadiah BPR, dinasihatkan supaya tidak memberi atau menerima hadiah kerana didapati menjurus kepada perlakuan rasuah.

Ibu Pejabat BPR juga menasihat mereka terbabit memulangkan semula hadiah yang diterima selepas mendapati perbuatan itu menyalahi Pekeliling Perkhidmatan 1993.

Pusat itu ditubuhkan berikutan BPR menerima banyak pertanyaan dan kemusykilan daripada orang ramai berhubung status sesuatu pemberian atau hadiah yang mereka terima sepanjang musim perayaan.

Pusat itu dikendalikan Bahagian Pemeriksaan dan Perundingan Ibu Pejabat yang boleh dihubungi menerusi panggilan atau SMS ke dua talian khas iaitu 019 6000103 dan 019 6000104, selain laman web BPR, www.bpr.gov.my dan e-mel, hadiah@bpr.gov.my.

IJN terima pesakit dari klinik swasta

Berita Harian

Oleh Azhar Abu Samah

Pesara, keluarga layak dapat rawatan percuma

KUALA LUMPUR: Kerajaan bersetuju membenarkan Institut Jantung Negara (IJN) menerima pesakit yang layak dirujuk oleh pakar perubatan umum atau pakar kardiologi daripada klinik atau hospital swasta berkuat kuasa 1 Oktober lalu.

Sebelum ini, IJN hanya menerima pesakit yang dirujuk oleh pakar perubatan klinik atau hospital kerajaan.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam, berkata pindaan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2001 dibuat bagi melaksanakan keputusan kerajaan menambah baik peraturan berkaitan kemudahan rawatan perubatan di IJN.

"Pindaan ini akan membolehkan pegawai perkhidmatan awam Persekutuan dan pesara perkhidmatan awam Persekutuan yang menerima pencen serta keluarga mereka yang berkelayakan mendapat rawatan percuma di IJN," katanya dalam Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 13 Tahun 2007 bertarikh 25 September 2007 yang dikeluarkan baru-baru ini.

Pekeliling sebelum ini menetapkan rawatan percuma di IJN boleh diberikan kepada anggota atau pesara yang sudah diperiksa dan dirujuk oleh pakar perubatan hospital kerajaan berdekatan tempat tinggal.

Sementara itu, dalam pekeliling berasingan, Ismail berkata, kerajaan bersetuju memperuntukkan kemudahan Cuti Menjaga Anak sebanyak 1,825 hari atau lima tahun sepanjang tempoh perkhidmatan kepada kakitangan wanita bagi membolehkan mereka menjaga anak.

Katanya, Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 14 Tahun 2007 itu yang berkuat kuasa 3 September lalu, sekali gus meminda peruntukan cuti selama 90 hari dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 1998 dan membatalkan pekeliling 1991.

"Kemudahan cuti ini tertakluk kepada pertimbangan dan kelulusan Ketua Setiausaha Kementerian (peringkat kementerian) atau ketua jabatan (negeri atau jabatan) selepas mengambil kira keperluan perkhidmatan supaya sistem penyampaian tidak terjejas, khususnya dalam perkhidmatan kritikal.

"Sekiranya wujud keperluan mendesak mendapatkan khidmat pegawai yang bercuti, ketua setiausaha kementerian atau ketua jabatan boleh pada bila-bila masa mengarahkan pegawai itu kembali bertugas dan mereka hendaklah mematuhinya," katanya.

Beliau berkata, tempoh cuti itu hanya boleh digunakan untuk menjaga anak dan tidak disalahgunakan untuk tujuan lain seperti melakukan pekerjaan yang dibayar upah.

Katanya, jika mereka didapati melanggar peraturan itu, mereka boleh dikenakan tindakan tata tertib berdasarkan Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tata Tertib) 1993.

Mengikut pekeliling terbaru itu, tempoh Cuti Menjaga Anak tidak diambil kira bagi tujuan pengiraan faedah persaraan atau pengiraan kelayakan kemudahan lain, hilang kekananan, tetapi boleh dipertimbang kenaikan pangkat.

Awasi ejen perisikan

Utusan Online

Oleh SHAIFUL BAHRI SAIDIN

KE manakah semangat rela mempertahankan negara daripada dicerobohi oleh warganegara jiran? Apakah kita rela membiar dan memerhatikan sahaja pegawai penguat kuasa dibelasah di dalam wilayah sendiri oleh samseng negara jiran?.

Apakah sifat kita terlampau hormatkan ‘segala benda dari luar negara’ sehingga kita boleh diperlakukan apa sahaja oleh warga asing di dalam negara kita sendiri?

Iktibar penguat kuasa Kerajaan Pusat dibelasah oleh warga asing di Kompleks Bukit Kayu Hitam pada Disember tahun lalu sesungguhnya memalukan rakyat negara kita. Itu yang nyata berlaku di depan mata tanpa berselindung dan perlakuan samseng negara jiran dilakukan secara terbuka di tempat awam di siang hari.

Sudah menjadi kebiasaan dan kelaziman setiap kali ada peristiwa buruk, bencana dan insiden yang tidak diingini, episod tuding menuding menyalahkan orang lain dan lagu Bangau oh Bangau pun berkumandang semula. Barulah mula mahu memperketatkan sempadan negara.

Agaknya jika tidak berlaku serangan tersebut, sempadan negara kita amat bebas untuk keluar masuk oleh warga asing.

Tidak terfikirkah kita bagaimana pengemis dan pelarian Myanmar boleh bolos sehingga ke Kuala Lumpur tanpa sebarang dokumen yang sah?

Begitu juga pendatang haram dari Bangladesh dan Kemboja. Masakan mereka masuk dari Singapura?

Selain contoh di Bukit Kayu Hitam yang dianggap ‘ringan’ oleh segelintir pihak, kita jangan sangkakan tiada anasir dari luar yang ingin membuat kacau di negara kita.

Mungkin keselesaan kita dan sejarah moden Malaysia yang tidak pernah sengsara selepas Perang Dunia Kedua, membuatkan kita leka dan lalai tentang peranan dan tanggungjawab kita dalam aspek pertahanan dan perisikan negara.

Jika kita seperti rakyat Palestin, Vietnam dan Afghanistan, setiap rakyat asing yang masuk ke negara mereka akan tetap disangsi dan dicurigai. Jangan harap rakyat negara berkenaan dengan mudah boleh berbaik- baik dengan kita sebagai orang asing di negara mereka.

Keadaan sebaliknya berlaku di negara kita. Mungkin sifat kita yang terlebih bersopan santun, berbudi bahasa dan lemah lembut telah mengakibatkan orang asing telah ‘membaca kelemahan’ kita sendiri.

Kita kadang kala terlupa atau sengaja tidak menghiraukan peranan ejen perisikan asing yang menjelma dalam kehidupan seharian kita dengan pelbagai wajah untuk menjalankan peranan risik mereka di sekeliling kita.

Kebanyakan daripada kita yang menikmati kehidupan yang baik dan selesa pada masa sekarang sering terlupa mengenai kemungkinan-kemungkinan yang boleh menghancurkan negara.

Mereka lupa bahawa perisikan mampu memainkan peranan besar dalam menumbangkan seseorang dan sekali gus meruntuhkan sesebuah negara.

Perisikan di Asia Tenggara bukanlah satu perkara yang mengejutkan. Kuasa-kuasa besar akan menjalankan aktiviti perisikan mereka di negara-negara tertentu bagi memastikan dasar-dasar tertentu memenuhi matlamat dan ideologi mereka.

Lebih hebat lagi perisikan juga akhirnya boleh membawa kepada kejatuhan sesebuah negara atau seseorang pemimpin. Sejarah telah memperlihatkan bagaimana ejen-ejen perisikan dapat memenuhi matlamat kuasa-kuasa besar ini walaupun kos yang diperlukan amat tinggi.

Sebelum Perang Dunia Kedua, Jepun telah meletakkan perisiknya di Tanah Melayu yang bekerja dan membuka klinik gigi. Amerika Syarikat telah menggunakan ejen- ejennya untuk melakukan provokasi sehingga tercetusnya perang saudara antara Vietnam Utara dan Vietnam Selatan.

Walaupun Amerika gagal dalam misi di Vietnam, namun kesannya berparut sehingga ke hari ini.

Kejatuhan pemimpin lantang Indonesia, Sukarno dalam tahun 1960-an merupakan satu kejayaan bagi perisikan asing. Ini diakui oleh ahli sejarah British, David Easter dalam jurnal Intelligence and National Security.

Sukarno ketika itu dianggap sebagai duri dalam daging kuasa-kuasa Barat.

Namun kelicikan perisikan dan ditambah peranan media Barat akhirnya berjaya membohongi rakyat Indonesia untuk menerima hakikat Sukarno akan tunduk kepada tekanan komunis.

Mereka yang memainkan peranan utama perisikan British ketika itu sehingga tersungkurnya Sukarno ialah Duta Britain ke Jakarta, Andrew Gilchrist dan pakar propaganda Pejabat Luar Britain, Norman Reddaway. Mereka inilah yang menggoncang kestabilan kerajaan Indonesia.

Malaysia juga sebenarnya tidak terlepas daripada intipan ejen perisikan. Pada awal 1980-an, seorang bekas Setiausaha Politik Perdana Menteri turut dilatih oleh kuasa luar untuk menjadi ejen perisikan Soviet Union.

Kewujudan Pejabat Kedutaan Israel di Singapura tidak harus dipandang ringan kerana negara di selatan Semenanjung ini adalah satu-satunya negara di Asia Tenggara yang mempunyai hubungan diplomatik secara langsung dengan negara Yahudi itu. Tidak mustahil ejen-ejen perisikan Israel menjalankan intipan terhadap negara kita.

Menyusup

Perisikan alaf baru kini lebih mirip kepada risikan dan rahsia kerajaan yang melibatkan propaganda dan gerak saraf ideologi. Ejen- ejen perisikan akan menyusup masuk ke sektor ekonomi, pentadbiran, sistem pertahanan negara, malah akan cuba berbaik- baik dengan pemimpin parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Mereka akan mengeluarkan bantuan kewangan, peralatan komunikasi yang canggih, alat pengintipan yang serba moden, senjata dan latihan sama ada kepada individu atau kumpulan tertentu.

Bagi mereka, sesiapa sahaja yang dilihat boleh membantu mencapai matlamat risikan, akan menjadi sasaran.

Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) telah memperlihatkan begitu banyak pembinaan bangunan strategik dan berfungsi keselamatan negara akan dibina. Antaranya berpuluh balai polis, ibu pejabat polis daerah, kem tentera, pangkalan polis marin, bangunan pejabat kerajaan dan infrastruktur yang bertahap keselamatan tinggi seperti Jambatan Kedua Pulau Pinang.

Kenyataan Menteri Sumber Manusia bahawa negara kita akan dibanjiri oleh lima juta pekerja asing menjelang 2010 seharusnya dipandang serius dan dikaji semula. Sektor guna tenaga dan sumber manusia perlu memikirkan sesuatu agar tawaran pekerjaan kepada pekerja asing tidak mencecah sebegitu besar.

Kerajaan perlu berhati-hati dalam memilih kontraktor pembinaan dan perlu juga mencampuri urusan pengambilan buruh asing oleh kontraktor terbabit agar tidak terdapat ejen perisikan asing yang menyamar sebagai buruh binaan.

Mungkin kerajaan boleh mengambil modul dan prosedur saringan dan semakan seperti yang dilakukan oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM) semasa pembinaan Kem Tuanku Sirajuddin di Gemas.

Siasatan latar belakang pekerja dan tahap keselamatan dalaman yang tinggi semasa kerja-kerja pembinaan sedang dijalankan begitu terperinci dan teliti sekali semata-mata untuk mengelak dan memastikan selok-belok tempat strategik pertahanan negara tidak diceroboh oleh pihak asing.

Malah kerajaan sebelum ini pernah mengarahkan Jabatan Imigresen menyiasat latar belakang pekerja asing yang berkhidmat dengan pemimpin negara dan pegawai tinggi kerajaan bagi memastikan mereka bukan ejen-ejen perisik luar negara.

Walaupun arahan ini telah lama dikeluarkan, kita berharap Jabatan Imigresen dapat meneruskan peranan ini.

Kerajaan juga harus mengambil langkah berhati-hati dalam memberi visa dan permit kerja kepada warga asing dalam bidang-bidang tertentu.

Dalam era teknologi canggih ini, risikan boleh dilakukan dengan berbagai cara dan maklumat boleh disampaikan dengan begitu pantas sekali.

Komunikasi tanpa sempadan dan capaian Internet berkelajuan tinggi akan membolehkan maklumat risikan sampai ke kuasa luar dengan begitu cepat sekali.

Ini belum lagi penggunaan teknologi satelit dan sistem informasi geografi (GIS) yang semakin hari semakin canggih dan terkini teknologinya. Perlu diingat 80 peratus satelit di ruang angkasa bumi adalah satelit yang berfungsi pengintipan yang dimiliki oleh kuasa-kuasa besar.

Melumpuhkan

Sektor ekonomi juga tidak boleh lari daripada menjadi intipan ejen perisikan. Pengambilan tenaga profesional negara asing dalam syarikat-syarikat besar tempatan yang mempunyai kuasa penentu jatuh bangun ekonomi negara perlu juga dipantau. Tidak mustahil mereka berperanan sebagai pemberi maklumat yang berharga kepada musuh dengan tujuan untuk melumpuhkan ekonomi negara.

Kita harus berwaspada dengan peranan ejen perisikan ini kerana mereka bersedia melakukan apa sahaja untuk mengintip dan menyusup rahsia.

Mereka akan menyamar, mengupah ejen tempatan, membuat rakaman dan penyalinan dokumen rahsia sama ada menggunakan telefon, kamera, menceroboh sistem komputer kerajaan dan rakam bual pihak tertentu dengan tujuan untuk mengintip.

Hasil risikan pekerja asing di abad ke-21 ini bukan bermakna ada niat negara asing untuk menakluk negara kita dengan kuasa ketenteraan dan peperangan.

Serangan mereka adalah melalui serangan mentaliti, merubah sikap, gaya hidup dan menipiskan pegangan agama rakyat kita. Itulah bakal serangan alaf baru yang akan menimpa negara jika kita sendiri lalai dan tidak sensitif untuk mempertahankan negara dari diceroboh.

Mungkin kesan jangka pendek tidak kita rasai sekarang. Akan tetapi jika ini berlarutan, apa akan terjadi kepada anak cucu kita nanti?Adakah kita pernah fikirkan berapa lama kemerdekaan kita boleh bertahan? Kita jangan bongkak untuk memperkatakan mana mungkin kita yang sudah merdeka boleh dijajah semula?

Lihatlah negara-negara yang lebih awal merdeka daripada kita seperti Iraq, Afghanistan dan Lebanon, apa sudah jadi dengan negara mereka sekarang?

Hanya semangat cintakan negara mampu menghalang kemaraan ejen-ejen perisikan ini yang berada di sekeliling kita. Sikap kitalah yang akan menentukan sejauh mana kejayaan ejen-ejen perisik asing ini.

Selangor to revamp all local authorities

The Star

SHAH ALAM: The Selangor government will restructure all its local authorities and create new municipalities to meet rapid population growth and improve services.

”We find that the current structure of the local authorities based on the system in the 1970s is outdated and we need to implement changes in order to the serve the people better,” Mentri Besar Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo told reporters after launching the Selangor PPP Convention here Thursday.

Among the changes was the creation of an open system in which residents’ problems could be attended to by neighbouring municipalities.

Dr Khir also announced that the Federal Government had approved the construction of a third bridge over the Klang River in Klang town.

He said there was no problem in a PPP candidate contesting in the general election.

In his speech, PPP president Datuk M. Kayveas said the party would like to contest the Kota Alam Shah state seat that was promised to the party during the last general election.

e-Kadaster, e-Tanah selesai kes tanah tertunggak

Utusan Online

Oleh NORLIZA ABDUL RAHMAN

PUTRAJAYA 18 Okt. – Kira-kira 500,000 kes tertunggak berkaitan hak milik tanah dan geran dijangka dapat diselesaikan apabila kerajaan melaksanakan sistem e-Kadaster dan e-Tanah mulai tahun depan.

Pelaksanaan projek yang bernilai RM287 juta itu mampu mempercepatkan sistem pengukuran hak milik tanah daripada dua tahun kepada dua bulan dan dijangka siap sepenuhnya tahun depan.

Program pantas yang pertama di Asia dan setanding dengan negara-negara maju dalam urusan pengeluaran hak milik tanah itu akan memudahkan lagi urusan Jabatan Ukur dan Pemetaan (Jupem).

Setiausaha Parlimen Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Sazmi Miah berkata, penggunaan e-Kadaster dan e-Tanah akan membantu mengurangkan masa menunggu kerana geran tanah boleh disiapkan hanya dalam sehari.

‘‘e-Kadaster dan e-Tanah ini akan membantu menyediakan pelbagai perkhidmatan yang disediakan oleh Jupem kerana ia bertanggungjawab menjalankan ukuran halus bagi lot-lot tanah dan penyediaan Pelan Akui bagi pengeluaran hak milik,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Beliau menjelaskan, pelaksanaan e-Kadaster itu dapat mewujudkan sistem Pengurusan Data Kadaster, membangunkan Pangkalan Data Ukur Strata /Stratum/Marin, menyediakan infrastruktur dan maklumat serta memanfaatkan penggunaan Teknologi Satelit (GPS) dalam pengukuran kadaster.

‘‘Selama ini kita selalu mendengar rakyat mengeluh kerana terpaksa menunggu lama untuk menyelesaikan masalah geran dan hak milik tanah. Mulai tahun depan segala-galanya akan selesai.

‘‘Projek-projek pembangunan yang sebelum ini banyak tertangguh disebabkan oleh urusan tanah juga dapat diselesaikan dan sekali gus membantu memacu ekonomi negara,’’ katanya.

E-Kadaster untuk Jupem itu dibangunkan oleh syarikat bumiputera, Precision Portal Sdn. Bhd. (Precision).

Kerja-kerja infrastruktur Kawasan Kadaster melibatkan negeri seluruh Semenanjung telah dilakukan dalam tempoh empat bulan bermula Mei lalu.

Ia melibatkan kewujudan Sistem Penentu Lokasi Global (GPS) dengan 25,000 titik cerapan di seluruh Semenanjung.

18 October 2007

Hadiah sempena hari raya menjurus rasuah

Berita Harian

Oleh Norfatimah Ahmad

BPR nasihat penjawat awam pulangkan pemberian kerana menyalahi pekeliling

KUALA LUMPUR: Kira-kira 80 peratus daripada 103 pertanyaan yang dikemukakan ke Pusat Khidmat Nasihat Pemberian dan Penerimaan Hadiah Badan Pencegah Rasuah (BPR), dinasihatkan supaya tidak memberi atau menerima hadiah kerana didapati menjurus kepada perlakuan rasuah.

Ibu Pejabat BPR, berkata pihaknya juga menasihatkan pemanggil supaya memulangkan semula hadiah yang diterima selepas mendapati perbuatan itu menyalahi Pekeliling kepada penjawat awam pada 1993.

Kata badan berkenaan, jumlah pertanyaan itu diterima sama ada menerusi panggilan telefon, khidmat pesanan ringkas (SMS) atau emel dalam tempoh seminggu selepas pusat khidmat nasihat itu ditubuhkan BPR pada awal bulan ini.

"Ada yang menghubungi kami sebelum, ketika dan selepas memberi atau menerima hadiah sempena musim perayaan kerana mereka bimbang perbuatan itu boleh menyebabkan mereka disabitkan kesalahan rasuah.

"Bagaimanapun, ada pengadu yang sudah menerima hadiah keliru dan bimbang dengan perbuatan mereka dan dinasihatkan supaya memulangkan hadiah itu," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Sebelum ini, BPR mengumumkan mengenai penubuhan Pusat Khidmat Nasihat Pemberian dan Penerimaan Hadiah untuk memberi khidmat nasihat kepada orang ramai mengenai sama ada sesuatu hadiah atau cenderamata yang diberi pada musim perayaan, dikategorikan sebagai rasuah.

Pusat yang akan dikendalikan Bahagian Pemeriksaan dan Perundingan Ibu Pejabat BPR itu boleh dihubungi menerusi panggilan atau SMS ke dua talian khas iaitu 019-6000103 dan 019-6000104, selain laman web BPR, www.bpr.gov.my dan e-mel, hadiah@bpr.gov.my.

Pusat itu ditubuhkan berikutan pihaknya menerima banyak pertanyaan dan kemusykilan daripada orang ramai berhubung status sesuatu pemberian atau hadiah yang mereka terima sepanjang musim perayaan.

Mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan dan Seksyen 11 (a) Akta Pencegah Rasuah 1997 dengan jelas melarang pegawai awam atau swasta menerima hadiah yang bertujuan mendapat balasan atau keistimewaan membabitkan tugas dan kuasanya.

Selain itu, penjawat awam tertakluk kepada Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 yang melarang mereka menerima atau memberi hadiah jika berkaitan tugas awam.

Susulan itu juga, Pekeliling Bil 3 Tahun 1998 iaitu Garis Panduan Pemberian dan Penerimaan Hadiah Di Dalam Perkhidmatan Awam dikeluarkan sebagai panduan.

Ibu Pejabat BPR berkata, selain penjawat awam, kakitangan dan pegawai sektor swasta juga mengemukakan pertanyaan dan petugas pusat berkenaan cuba sebaik mungkin untuk menjelaskan status pemberian dan penerimaan hadiah.

A ER doctor responds...

I WOULDN’T say I’m actually surprised with the many letters received from our readers in response to the Good, bad and ugly of Selayang Hospital published on Oct 8.

Somehow, I was pretty certain that many out there had encountered a similar experience. Why? Because a public hospital is a place where each of us is bound to find ourselves in at some point, either as a visitor or as a patient.

Official statistics revealed that every year, public hospitals treat 39 million outpatients and 1.8 million warded patients. Some of you have to be among them.

Of the mails received, there were those expressing empathy for what had happened and others sent their wishes and prayers to my Aunt Lucy for a speedy recovery. Then, there were those with similar horror stories about our public hospitals and there was a doctor with his account from the hospital’s side.

Because Tan Sri Dr Ismail Merican’s email address was also published, there were two patients who wrote in personally to the Director-General of Medical Services and copied their letters to me.

Some of the accounts, I think, are worth sharing with you all. Those who are named have given me permission to quote them while others prefer to remain anonymous.

Here are the first five letters to be published. My response, where necessary, follows.

Dr Chew Keng Sheng: I read your article with great enthusiasm that I decided to write to you. I am Chew Keng Sheng, a specialist in Emergency Medicine and also a lecturer in Universiti Sains Malaysia (USM), Health Campus in Kelantan.

I have worked as a house officer in medical wards, surgical wards, O&G wards, etc before taking up emergency medicine as my field of specialization. I have worked in HTAR (Klang), Sarawak General Hospital and Hospital Universiti Sains Malaysia.

Since I have worked in these places, I can identify very well with what you have written. I can imagine what had transpired during your ordeal.

To be honest with you, cancelling or postponing operations is a norm rather than an exception in ALL government hospitals. It doesn't matter whether it is a MOH hospital or a university hospital.

Most of the time, as far as I know, when postponement or cancellation of procedures have to take place, there must be a reason or reasons.

I have not known (in my limited years of experience) of a surgeon or doctor who cancels an operation or procedure just for the sake of cancellation. It is an unpleasant job to tell our patients of the cancellation. It is just not ethical to do that (huh, still got doctor talk about ethical things ah? Actually I don't know whether I am qualified to talk like this or not.)

The scenario in your case is very common. When an emergency case (especially trauma) comes in unexpectedly which requires a emergency surgical procedure and pushed into the emergency department (hah, this is where I work), that's it! Elective cases have to be postponed. No choice. Elective cases mean elective - usually can wait. If it cannot wait (for example, the elective case deteriorates with complications), then we will usually slot them into the emergency list. Being an emergency physician, I would certainly want my patient to get to the OT as soon as possible should an emergency procedure is required.

When I first read the article, my reaction was “what again, another complaint made public, not just to the Malaysian public, but the whole world”. Can't the public understand things are not as simple as it seems. You lodge a complaint just because you are not happy with certain things. The government keeps producing more and more doctors from more and more universities and yet more and more are leaving for the private sector because of the peanuts we are paid (when you pay peanuts, you get monkeys).

As I read further, I get more restless and ask myself. Who is this guy making such a big fuss of things like this. It is common la, you know, in government hospitals; we are not a private hospital where you can get first class treatment but leave with your pocket empty la (trust me, every piece of gauze, every syringe are added into your bill). Here, we have to cater for everybody from the criminals, the poor, the rich, the Datuks, even the royal families.

And one of the things I really hate is when relatives of patients start to pull strings with VIPs, VVIPs, royal families, pengarah hospital, pengarah this, pengarah that, in order to get special treatment like cutting queue to be seen and treated first, special investigations and tests, etc. What about those who do not have a cable to pull? Like the old poor makcik or a young mother who has been patiently sitting in the reception area for hours just for her child to be seen by a doctor for a few minutes. I mean these are the people that I really have special empathy for.

However, as I read further, my focus began to change. Rather than just focusing on the doctor's perspective, I need to see from the patient's perspective too.

Here's what I've learnt from your article:

1 As a member of the medical profession, I am being constantly observed and watched. The public will form an impression of me and also the hospital I work (see how the name of Selayang Hospital came out) based on how I behave. And some people can be very keen observers and I should be reminded of that (like the way you described the sms time of the DG at 6.28am and the sarcastic observation of the junior doctor in front of the computer.)

2 It is irritating and very unfair for patients to be pushed around either physically (from ward to ward - it happened very often) or in terms of appointments, etc (like in your case)

3 I agree, it is not right for Mr B to say what he had said. He should never have said 'maybe two to three weeks'. The public look up to the doctor to give them answers and hope in times of sickness and when the doctor himself is unsure, the patient will lose confidence. I don't know the tone of Mr B when he said that. He may have said that (intentionally or unintentionally) out of anger, out of his ego, out of tiredness, etc. But as a doctor, I must bear in mind that, at any time and at any cost, this does not permit me to be rude to the patient. I must at all times be on my best behaviour when communicating with my patients, no matter how frustrated or how tired I am.

4 A promise made must be kept. An alternative date must be given to the patient, if the promise can't be fulfilled. Having said that, Mr B did give an alternative to your aunt - like referring to the surgeon posted to SGH. However, again, he should not have said 'two to three weeks later.'

At the end of the day, I realise we doctors should be courteous, and remove our pride and ego. Thanks again, you could have gone through the conventional way of going step by step from talking to the sister, to the MO, to the surgeon himself, to the head of dept, to the hospital director, etc rather than blowing it up.

Then again, sometimes it needs a hard knock to wake us up. It is us, doctors, and our attitudes that should change.

(Francis Siah responds: That was a beautiful letter, Dr Chew. To be honest, there are a lot more to what I’ve written. I don't think it is fair to humiliate members of the medical profession and name them publicly - it was really a lot worse but in my more sober moment while writing that article, I toned it down a long way.

Let me also state here that I have the greatest respect and admiration for those of you who stay on in our public hospitals. To me, you are the real heroes who are genuinely true to your vocation. You live up to your mission - a professional life dedicated to showering mercy and compassion on your patient(s), be he a prince or a pauper.

But trust me, some of the senior surgeons and doctors who constantly misbehave, play politics within their departments, bad-mouth their subordinates and other supporting staff and demoralising them in the process - with patients eventually ending up as ‘victims’ - will not escape my wrath if the matter is proven to be true and brought to my attention. This can only be the honest declaration of a true blue Sarawak country bumpkin.)


Hajah Musalmah Shaari: Thank you for sharing with us your ordeal in Selayang Hospital. Lucky that you are a person with knowledge and you know what to do. Just imagine if it is someone who has no inkling as what to do next and accept whatever suggestion given by the hospital.

In fact when I was working as a nursing sister, I used to remind my nurses that it is easy to show respect to all the Tan Sri’s and Datuks but the test of one's character is when one can show the same respect to the student or gardener or cook who comes to the clinic.

Somehow or other, I find a lot of medical personnel become ‘hard boiled’ after working for a while. Of course, one must not become too emotional at every death you come across but one must remain human and see the patient as a person, and not as another case.

One more thing I used to tell medical students and nurses is “If you don't like people, you should not be a nurse or a doctor; you are better off working with machines”.

(Francis Siah: Well said, Hajah Musalmah. It’s unfortunate that people like you have retired. Otherwise, nurses could learn a lot from you. You have made it perfectly clear - if one has no patience with patients, it’s best to spend time with machines.

There must be a reason why God made some people doctors. Why is it that you and I are not doctors? Hence, our good doctors must always remember that they are blessed with such great talent of being able to cure the sick and save lives. Together with nurses who play a very important role in this process, they must never abuse their God-given talent.)


Richard Poon: Hello ‘Country Bumpkin’, I read your piece on the Selayang Hospital. I admire your tenacity in exercising your rights as a citizen of this country. Too often our bureaucrats think all Malaysians owe them a living. I hope the operation went well for your aunt. Hope she will regain her health and live to a ripe old age!


Simon Peter: Read your rather moving article and admire your courage to put the accounts of what happened in writing. Each and every one of us Malaysians have a responsibility to put those ‘bureaucratic practices’ that are so rampant in our society in its place. Your action is highly commended and you have set a good example for all of us to follow.

Hope your aunt is coping well after her surgery!

By the way, do not ‘belittle’ yourself by referring yourself as a ‘country bumpkin’! We may be ‘small’ but come what may, we still have the power and the intelligence given to us by God to put things right if we are victimised as no one was born or should be pushed around like a slave!

Do keep up with your inspiring and thought-provoking articles and rest assured that you'll always have my moral support.

Dr Johnson Symon: It is heartening to know that your experience at the Selayang Hospital turned out for the better. I am a doctor as well but what I want to stress upon you is that, there is no need for such self deprecation. You are first and foremost a human being on equal footing with any doctor or any other professional or even royalty for that matter. If it weren't for people like you, remember, we doctors would be out of a job.

(Francis Siah: Thank you, Dr Johnson, for your letter. The term ‘country bumpkin’ is meant to tell others that even some country bumpkins in this country know when they are being bullied and will not hesitate to stand up and be counted. And yes, I hope you are still gainfully employed as a doctor.)

SPR dedah penyelewengan

Berita Harian

Penolong Pegawai Pendaftaran pindah nama pemilih ke kawasan lain tanpa kebenaran

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mendedahkan, segelintir Penolong Pegawai Pendaftaran (PPP) yang dilantiknya, menyalah guna kuasa dengan memindahkan nama pemilih ke kawasan lain tanpa kebenaran.

Pegawai terbabit dikesan memindahkan nama pemilih baru atau sedia ada, yang memohon menukar alamat mengikut Sistem Pendaftaran Bermusim (SPB) yang dilaksanakan sebelum 16 Julai 2002.

Setiausaha SPR, Datuk Kamaruzaman Mohd Noor (gambar), berkata ada antara pegawai itu menurunkan tandatangan palsu pada borang pendaftaran dan SPR yang mempercayai sepenuhnya permohonan bertukar alamat seperti diserahkan itu, meluluskannya.

"Tindakan tidak jujur segelintir PPP itu menyebabkan SPR dikecam pihak tertentu yang mendakwa Daftar Pemilih disediakannya tidak lengkap dan bersih, bahkan ada menuduh ia bertujuan memberi kelebihan kepada parti tertentu.

"Kerana itu, SPR tidak lagi membenarkan PPP menguruskan permohonan pertukaran alamat pemilih, sebaliknya mereka hanya diberi tugas menguruskan pendaftaran pengundi baru. Walaupun setakat ini tiada tindakan undang-undang dikenakan terhadap PPP terbabit, kita sudah mengurangkan kuasa mereka demi memelihara integriti dan kredibiliti SPR," katanya kepada Berita Harian, semalam.

Beliau diminta mengulas pendedahannya berhubung perkara itu dalam buku tulisannya bertajuk Ketelusan Sistem Pendaftaran Dan Penyemakan Daftar Pemilih dan Isu-Isu Semasa Berhubung Dengannya yang diedarkan baru-baru ini.

Buku itu, yang diterbitkan sebagai naskhah pertama Siri Pendidikan Pengundi, antara lain bertujuan menjelaskan kepada orang ramai khususnya ahli parti politik dan pihak berkuasa mengenai ketelusan sistem yang diguna pakai SPR.

Setakat ini, buku itu sudah diedarkan kepada semua menteri, timbalan menteri, setiausaha Parlimen, ketua setiausaha dan timbalannya, ahli Parlimen, senator, Yang Dipertua Dewan Rakyat dan Dewan Negara, selain ketua jabatan serta perkhidmatan.

Ketika ini SPR mempunyai kira-kira 2,000 PPP di seluruh negara. Selain kakitangan suruhanjaya itu sendiri, kebanyakan mereka adalah penjawat awam, swasta, ahli badan bukan kerajaan (NGO) dan pekerja parti politik.

Kamaruzaman berkata, tindakan PPP memindahkan nama pemilih ke kawasan lain itu mula disedari ketika Pilihan Raya Umum 2004 apabila ada pemilih mengadu nama mereka tidak tersenarai dalam daftar sehingga timbul tuduhan SPR memindahkan nama mereka sewenang-wenangnya.

Berdasarkan Sistem Pendaftaran Bermusim, tempoh pendaftaran pemilih hanya dijalankan selama antara 21 dan 42 hari setahun berbanding Sistem Pendaftaran Pemilih Sepanjang Tahun (SPPST) yang diguna pakai oleh SPR ketika ini.

"SPR sering menerima tohmahan, sedangkan undang-undang sedia ada jelas tidak memberikan kuasa untuk kita memindahkan nama pemilih ke kawasan lain tanpa kebenaran atau permohonan daripada pemilih sendiri," katanya.

Mengenai buku tulisannya itu, Kamaruzaman berkata, naskhah setebal 32 muka surat itu diterbitkan bagi mengelak salah faham serta tuduhan tidak berasas pihak tertentu yang mendakwa SPR tidak jujur.

Penyelewengan oleh segelintir PPP itu adalah antara enam isu yang diutarakan selain kes nama pemilih meninggal dunia tidak dikeluarkan daripada senarai pemilih dan pemilih tidak bermastautin di alamat tempat didaftarkan.

Isu lain yang turut diberi penjelasan dalam buku berkenaan ialah berhubung kewujudan terlalu ramai pemilih didaftarkan dalam satu alamat; pemilih hanya mempunyai alamat umum tetapi tiada nombor rumah dan kesilapan butiran peribadi dalam daftar pemilih.

Kamaruzaman berharap buku itu dapat dijadikan rujukan penting dalam usaha SPR meningkatkan kefahaman dan keyakinan pemilih serta masyarakat mengenai ketelusan proses pendaftaran serta urusan pilihan raya.

"Kita menggunakan data dalam Sistem Perkongsian Maklumat Antara Agensi (Alis) dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk urusan pendaftaran dan semak daftar. Jika nama dan nombor kad pengenalan pemohon sama, tiada sebab untuk SPR tidak memproses permohonan pendaftaran.

"Kita juga terangkan mengenai kes 'pengundi hantu' yang sebenarnya tidak wujud sebaliknya ia berpunca daripada kekeliruan apabila seseorang pergi mengundi di tempat dia mendaftar dan bukannya tempat bermastautin. Hakikatnya, dia ialah pengundi sah mengikut undang-undang," katanya.

17 October 2007

Dua pegawai Jabatan Laut digantung kerja

Utusan Online

Oleh HASHNAN ABDULLAH

PUTRAJAYA 16 Okt. – Dua pegawai Jabatan Laut Semenanjung Malaysia berpengkalan di jeti Mersing, Johor yang bertugas pada hari tragedi kebakaran feri Seagull Express di perairan Pulau Tioman Sabtu lepas telah digantung kerja serta-merta bermula hari ini.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Chan Kong Choy berkata, penggantungan kerja dua pegawai berpangkat Merinyu Kapal itu dibuat bagi membolehkan siasatan terperinci mengenai tragedi kebakaran feri tersebut dijalankan.

‘‘Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Datuk Zakaria Bahari juga diarah mengetuai satu jawatankuasa bagi menyiasat kemungkinan wujud kecuaian dan kelalaian di kalangan pegawai serta anggota lain Jabatan Laut Semenanjung berpengkalan di jeti Mersing dalam kejadian itu.

‘‘Jawatankuasa akan menyerahkan hasil siasatan kepada Kementerian Pengangkutan untuk tindakan selanjutnya bagi menentukan bentuk tindakan yang dapat diambil terhadap mana-mana pegawai atau anggota yang didapati cuai atau lalai semasa menjalankan tugas,” kata Kong Choy pada sidang akhbar di pejabatnya di sini.

Kebakaran feri Seagull Express Sabtu lalu akibat kebakaran enjin berhampiran perairan Pulau Tioman mengorbankan empat penumpang dan menyebabkan kesemua 103 penumpang dan tiga krew terjun ke laut untuk menyelamatkan diri.

Dalam kejadian tersebut, sebahagian besar penumpang terjun ke laut tanpa jaket keselamatan yang dikatakan tidak cukup.

Sehingga kini, tiga penumpang dilaporkan hilang manakala 99 penumpang dan krew lain yang terjun ke laut diselamatkan oleh feri dan bot lain.

Pada sidang akhbar hari ini, Kong Choy turut mengalu-alukan saranan supaya Badan Pencegah Rasuah (BPR) menyiasat mana-mana pegawai Jabatan Laut berhubung kejadian tersebut.

Beliau berkata, siasatan awal mendapati pengusaha feri Seagull Express tidak memperbaharui lesen bot dan Sijil Penumpang yang masing-masing tamat tempoh 16 Mac 2006 dan 18 Mac 2005.

‘‘Bagi lesen bot, pengusaha feri itu tidak pernah memohon untuk memperbaharuinya manakala bagi Sijil Penumpang yang diwajibkan ke atas feri atau bot yang membawa penumpang melebihi 12 orang, permohonan syarikat itu telah ditolak kerana ia gagal mematuhi syarat khususnya yang berkaitan dengan keselamatan penumpang,” katanya.

Menteri Pengangkutan itu memberitahu, Ketua Pengarah Jabatan Laut Semenanjung Malaysia, Datuk Kapten Ahmad Othman akan mengetuai jawatankuasa khas yang akan menyiasat tragedi kebakaran feri Seagull Express itu yang dikatakan membawa lebih muatan.

Anggota Rela dilindungi insurans

Utusan Online

PUTRAJAYA 16 Okt. - Sebanyak 100,000 anggota pasukan Ikatan Relawan Rakyat (Rela) bakal mendapat perlindungan insurans kelompok bernilai RM20,000 setiap seorang bagi melindungi keselamatan mereka ketika mengikuti operasi yang dijalankan oleh pihak berkuasa.

Ketua Pengarah Rela, Datuk Zaidon Asmuni memberitahu, ketika ini pihaknya sedang mengenal pasti syarikat insurans bagi membekalkan perlindungan bernilai RM2 juta untuk keseluruhan anggota Rela.

“Kita mempunyai 481,120 anggota Rela di seluruh negara namun jumlah yang aktif adalah 100,000 orang sahaja dan kita kini sedang mengenal pasti nama mereka,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di pejabatnya di sini.

Menurut Zaidon, perlindungan insurans itu bertujuan membolehkan mereka mendapat perlindungan yang sewajarnya ketika menjalankan perkhidmatan kepada masyarakat.

“Apabila mereka keluar operasi, anggota Rela tidak dibekalkan dengan senjata api dan ini menyebabkan mereka terpaksa berhadapan dengan pelbagai rintangan dan dugaan.

“Terdapat kes melibatkan anggota Rela dipukul oleh pendatang asing tanpa izin (PATI) hingga berdarah-darah, digigit malah dalam operasi baru-baru ini sebanyak tiga buah motosikal milik anggota Rela dibakar,” katanya.

Selama ini, katanya, masyarakat banyak didedahkan dengan cerita-cerita anggota Rela memukul PATI atau bertindak keterlaluan ketika operasi namun tidak ramai yang mengetahui mereka juga terdedah kepada bahaya.

16 October 2007

Keputusan usia pencen bila-bila masa

Berita Harian

Oleh Magendran Rajagopal

KUALA LUMPUR: Keputusan kaji selidik Jabatan perkhidmatan Awam (JPA) mengenai lanjutan umur persaraan melebihi 56 tahun sudah dikemukakan kepada kerajaan dua bulan lalu dan keputusan mengenainya akan diumumkan pada bila-bila masa.

Ketua Pengarah JPA, Tan Sri Ismail Adam, berkata kini terpulang kepada budi bicara Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, bagi menentukan apa yang terbaik.

"Kajian JPA merangkumi amalan peringkat antarabangsa yang diguna pakai sekarang, berikutan cadangan Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) supaya usia persaraan dilanjutkan melebihi 56 tahun.

"Umur persaraan wajib mengikut undang-undang pencen bagi pegawai perkhidmatan awam, pekerja pihak berkuasa berkanun atau tempatan ialah 55 tahun, tetapi dilanjutkan kepada 56 tahun pada Mei 2001.

"Kajian turut mengambil kira jangka hayat sekarang dan kesan kewangan terhadap negara," katanya kepada Berita Harian.

Lanjutan umur persaraan wajib memerlukan pindaan kepada Akta Pencen 1980 (bagi anggota perkhidmatan awam) dan Akta Pencen Pihak-pihak Berkuasa Berkanun Dan Tempatan 1980 (bagi pekerja badan berkanun dan kuasa tempatan).

Hukum pegawai awam menyeleweng

Utusan Online

KENYATAAN Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan untuk mengambil tindakan ke atas mereka yang menyalah guna kuasa adalah dialu-alukan dan sememangnya sangat perlu.

Laporan Audit Negara yang mendedahkan kepincangan pengurusan perbelanjaan awam bukan perkara baru. Sebenarnya saban tahun laporan audit menunjukkan kepincangan pelbagai jabatan namun ia seperti mencurah air ke atas daun keladi.

Sesungguhnya negara yang mempunyai visi untuk memiliki status negara maju tidak seharusnya dilihat hanya dari kaca mata prasarana berkelas dunia. Kita perlu mampu melahirkan manusia pengurus dan pentadbir bersifat profesional sekali gus insan bermaruah tinggi.

Kepincangan dalam menguruskan perbelanjaan dan amanah awam akan menjadikan negara kita sebagai momokan dunia tatkala kita berbangga dengan menghantar seorang anak bangsa rakyat negara ini ke angkasa lepas tetapi gagal melahirkan manusia yang boleh berfungsi dengan selayaknya di ruang bumi sendiri.

Dengan sebab itu, kita tidak boleh bertolak ansur. Ini bagi memastikan segala pemegang jawatan kerajaan yang melibatkan pengurusan dan amanah wang rakyat tidak terus dibelenggu kepincangan yang disengajakan. Setelah 50 tahun merdeka kewujudan kepincangan yang ketara dalam mengurus pentadbiran negara adalah suatu yang tidak boleh diterima sama sekali.

Kita mesti memahami implikasi besar kepada kepincangan yang dilapor dalam Laporan Audit Negara itu. Setiap kementerian dan agensi yang ditubuhkan mempunyai fungsi besar untuk memastikan kewangan yang dibelanjakan tidak ‘bocor’.

Ketika mana kita memandang ringan kepada kepincangan ini akan meninggalkan presiden yang serius kepada generasi mendatang. Jika pembetulan dan pemulihan tidak dilakukan segera ‘kudis’ penyalahgunaan kuasa akan bertukar menjadi ‘barah’ yang menunggu masa dan akhirnya melumpuhkan seluruh sendi negara.

Sia-sia

Sebab itu TERAS menggesa tindakan tegas terhadap penyelewengan tidak boleh ditangguh lagi. Mereka yang terlibat terutama yang memegang jawatan di peringkat tinggi dalam mana-mana agensi kerajaan tidak boleh dilepas begitu sahaja dengan teguran hanya di media.

Jutaan ringgit wang rakyat akan tersalur ke tangan mereka yang tamak dan tidak mempedulikan maruah bangsa.

Pengurusan yang umumnya diletak di tangan bangsa akan menjadi sia-sia apabila golongan petugas awam yang berada di kerusi pembuat keputusan melihat ini sebagai peluang untuk mengaut kemewahan melalui penyalahgunaan kuasa.

Oleh yang demikian perlu ada suatu tindakan yang tegas untuk menghukum mereka yang terlibat mengikut peraturan yang ujud.

Kita tidak berlaku zalim jika kita bertegas dalam mengambil tindakan kepada mereka yang cuai. Malah kita akan sebenarnya lebih zalim jika kemungkaran dalam bentuk kecuaian dan melanggar disiplin tidak dibanteras dengan bersungguh-sungguh.

TERAS mengalu-alukan kenyataan Ketua Setiausaha Negara itu tetapi ingin mengingatkan juga bahawa ketidakdisiplinan segelintir pegawai kerajaan tidak harus juga memejamkan mata kita kepada kepincangan dan penyelewengan golongan politik.

Sebenarnya gangguan dan campur tangan politik dalam pentadbiran yang keterlaluan sudah menjadi pengetahuan umum.

Salah guna kuasa melalui saluran politik jika tidak dibendung akan menyebabkan penyelewengan di peringkat agensi pelaksana menjadi-jadi. Ia bagaikan kesan rantai yang sambung menyambung dan susah dipulih.

Hanya dengan profesionalisme yang tinggi dan diiringi dengan integriti dan kejujuran yang mendalam dalam pentadbiran sahaja mampu membanteras penyelewengan yang berlaku.

Kita mengharapkan Laporan Audit akan datang tidak menyerlahkan kegagalan lagi.

– MOHD. AZMI ABDUL HAMID,

Presiden TERAS Pengupayaan Melayu.

Union to help teachers get longer holiday break

The Star

KUALA LUMPUR: The National Union of the Teaching Profession (NUTP) will assist teachers celebrating Deepavali to obtain extra days off from their respective school heads.

Union secretary-general Lok Yim Pheng advised teachers to approach their immediate superiors first or the district education office.

“The NUTP has received complaints that teachers were told to attend examination briefings on the eve or the day after Deepavali, which falls on Thursday, Nov 8,” she said.

Lok was responding to complaints that teachers were told by their school heads that their respective schools would not be applying for extra days off for those celebrating Deepavali.

She said the union had received a complaint from a school in Kluang, Johor, that the teachers were required to attend examination briefings when the state education department had already postpone the briefings after the union’s intervention.

Lok said heads of schools with a reasonable number of Hindu teachers and pupils should be more proactive in finding an amicable solution to the matter. – Bernama

Minister: Don't condemn hospitals

NSTP

KUALA LUMPUR:

It is unfair to claim that government hospitals provide low quality services when they treat 80 per cent of the sick in the country.

Health Minister Datuk Seri Dr Chua Soi Lek noted that last year, more than 40 million people were treated at government hospitals.

"It's grossly unfair to condemn these hospitals when they treat millions of Malaysians and foreigners," he said, adding that the public should not make judgments based on "a small number of errors in diagnosis and treatment".

"In any hospital in the world, error in diagnosis and treatment occurs three to 10 per cent of the time, and even in the best hospital, medical error and negligence occurs," said Dr Chua yesterday.

In the first six months of this year, he said, the ministry received 1,838 complaints from the public -- 60 per cent through letters, 15 per cent in person and the rest by telephone and in the media.

"Almost 80 per cent of the complaints were related to services provided by doctors, staff, medical assistants and pharmacists at government hospitals, polyclinics and health clinics."

He added that of these complaints, most were on unsatisfactory quality of service.

"Lack of communication between doctors and nurses and the patients is another big problem."

He said the hospitals with the highest number of complaints were Serdang, Penang and Kuala Lumpur Hospitals.

"Although the number of complaints is small compared to the millions of people treated, we take them seriously and initiate immediate investigations."

He said the ministry would take disciplinary action against anyone found to have committed medical negligence.

On the case of baby Lai Yok Shan at the Tengku Ampuan Rahimah Hospital in Klang, Dr Chua said the family had engaged a lawyer and all correspondence from the ministry was directed to the lawyer.

Yok Shan, who was delivered on July 23, lost her left arm below the elbow when a houseman mistakenly injected an intravenous needle into the muscle, causing the arm to become gangrenous.

Waste fee aid only for poor councils

NSTP

SEREMBAN:

Only local councils with an annual revenue of less than RM5 million will receive government assistance in settling their arrears with waste management concessionaires.

Housing and Local Governments Minister Datuk Seri Ong Ka Ting said others need to come up with their own initiatives to pay what they owed Alam Flora Sdn Bhd and Southern Waste Management Sdn Bhd.

This decision was made at the recent Local Government Council meeting chaired by Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Razak.

Ong was commenting on the failure by local councils to settle their arrears with the two companies.

Ong was speaking after attending the open house of Negri Sembilan Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan in Rantau yesterday.
The Auditor-General's Report had highlighted the Nilai Municipal Council's failure to pay RM17 million in fees to Southern Waste. Mohamad had said most local councils would become insolvent in the next few years as many had a revenue shortfall.

Ong said local councils must settle their current outstanding payments as they are bound by contracts they signed with the two companies.

14 October 2007

Land transactions backlog to be cleared by year end

NSTP

The Selangor Land and Mines Department has pledged to clear the backlog in land transactions by the end of the year.

However, the commitment is only for “clear cut cases and those which meet the criteria for such transactions as defined by its client’s charter.”

The commitment was given following a visit to the department by the Chief Secretary to the Government Tan Sri Mohamed Sidek Hassan last Thursday.

In a statement, Prime Minister’s Department public relations officer Saipol Anwar Mohd Raji said during the visit, the department had outlined its efforts to clear the backlog.

The following is the status of cases involving backlog at the department:
* 533,001 of the 533,216 cases involving registration and non-registration matters had been cleared;

* 44,634 of the 49,289 cases involving land title applications have been cleared;

* 120,473 of the 232,109 cases involving the registration and release of strata titles have been settled; and

* 442,837 of the 1,069,305 cases involving work to transfer temporary temporary titles to permanent titles have been completed.

Saipol said those who faced difficulty in getting their land matters settled should contact the Selangor State Secretary, Datuk Ramli Mahmud, at 03-55447042, or send a fax to 03-55103062 or email ramli@selangor.gov.my.

They could also contact Selangor Land and Mines department director Abd Nasir Hassan at 03-55447801/7802, or send a fax to 03-55102658 or email abdnasir@selangor.gov.my.

Saipol said the chief secretary’s visit was part of the government’s effort to improve its delivery system.

CUEPACS against move to publicise names of errant civil servants

NSTP

KUALA LUMPUR, SUN:

The Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Services (Cuepacs) is against the move to publicise the names of government servants who had flouted rules when discharging their duties.

Cuepacs president Omar Osman, said action could be taken within the organisation using a more professional approach that would safeguard the image of the civil service.

“Errant civil servants should be given a chance to explain themselves at the monthly meeting face-to-face,” he told Bernama.

He said although revealing the names of the errant civil servants was good to highlight their negligence and mistake, it would affect the image and moral of the civil servant in the eyes of the public.

“The number of errant civil servants that had been transferred or downgraded has already affected the image and performance,” he said.
Omar said Cuepacs always played its role to protect the interests and welfare of its members and when unfavourable matters were exposed they would be questioned and discussed at all levels.

He was commenting on the action to be taken against civil servants in the recently-publicised wastage of funds in last year’s Auditor-General’s Report.

Omar said the revealation of fund wastage every year reflected the transparency and openness of the government.

Longer hours for clinics near busy hospitals

The Star

PUTRAJAYA: The operating hours of selected government health clinics located near busy hospitals will be extended to provide the sick better and quicker access to treatment.

Elective surgeries will also be carried out on Saturdays to lessen the backlog of such cases. Both moves are expected to begin next year.

Health Minister Datuk Seri Dr Chua Soi Lek said the 33 health clinics picked were located around hospitals that experienced “flooding” of patients at their accident and emergency (A&E) department after 5pm.

The extended hours will be from 5pm to midnight on working days and the clinics will stay open from 8am to midnight on public holidays.

The areas include those surrounding Queen Elizabeth Hospital in Kota Kinabalu, Sarawak Hospital in Kuching, Kuala Lumpur Hospital, Seberang Jaya Hospital in Penang, Kajang Hospital, Tuanku Jaafar Hospital in Seremban, Penang Hospital and Tengku Ampuan Rahimah Hospital in Klang.

“We are doing this so we can lessen the number of patients which flood the A&E at certain hospitals. Most patients at A&E departments are not patients who need emergency treatment.

" And because of this, cases which need immediate attention do not get the full attention of the doctors," he said.

Dr Chua said on an average 70% of those who visit the A&E departments were not emergency patients but those who preferred to see doctors after they finished working.

Doctors will be paid an overtime allowance of RM30 per hour and Dr Chua said the ministry was looking to increase this to RM40.

He added that private sector doctors were also welcome to apply to work for these clinics during the extended hours.

Dr Chua also said the ministry would have elective surgeries performed on Saturdays at 19 hospitals involving 41 operating theatres beginning next year.

“The main reason is to lessen the number of backlog cases and waiting time for operations at hospitals. If we are not careful, the elective ones will have to wait up to six months, which we think is unfair. It is too long and should be about three months,” he said.

The operation cost for this would be about RM7mil annually, he added.

There are currently 966 surgeons and 248 anaesthetists. A total of 782,514 surgeries were done last year where 65% of them were for emergency cases.